- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
Konsertundersøkelsen 2024 viser at kulturfestivaler er ansvarlig for at folk kommer til Trondheim, de blir her og bruker penger. Mye penger. Både på shopping, mat, drikke og overnatting.
Undersøkelsens funn er sentrale i arbeidet mot å posisjonere Trondheim som kulturmetropol og styrke samarbeid mellom kulturnæring og annet næringsliv. Undersøkelsen er gjennomført av fagråd for kreative og kulturbaserte næringer i NiT, og bygger videre på Konsertundersøkelsen 2022, som tok for seg ringvirkningene fra helårsscenene.
Undersøkelsen ble gjennomført i sommeren 2024, med 5.030 svar fra deltakere på festivalene Neon, Trondheim Rocks, Olavsfest, Pstereo og Festningen.
Hovedfunn
Hver festivaldeltaker legger igjen
2.807 kr
utenfor festivalområdet
Tilreisende fra utenfor Trøndelag legger igjen
6.298 kr
De representerer 21% av deltakerne
90%
Kom på grunn av festivalen
Tilreisende ble igjen
2 dager lengre
enn festivalens varighet
7 av Trondheims største festivaler genererte
249 millioner kroner
i forbruk utenom festivalområdet
Undersøkelsen er i sin helhet finansiert og gjennomført av Næringsforeningen i Trondheimsregionen.
Kontaktperson om undersøkelsen:
Torstein Langeland - Næringsutvikler/Bærekraftsansvarlig
Telefon: 954 611 57 – E-post: torstein@nitr.no
Foto: Pstereo - Trondheim Dronetjeneste