- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
– Oppdrettsbransjen kan gjøre mer for å redusere klimautslipp, og Moen Marin satser fremover, sier CEO Bernt Lilliestråle.
Med en bakgrunn fra Lakselv og mange år i utlandet, både til sjøs og på land, har Bernt Lilliestråle vendt nesen hjem til stillingen som CEO i Moen Marin. I bagasjen har han Master i Technology Management fra NTNU og fire år som som styrmann i tankfart. De siste 25 årene har Lilliestråle jobbet i Altera/Teekay, der han har innehatt lederstillinger i Canada og Norge. Nå er petrolumsindustrien byttet ut med en av verdens ledende konstruktører av hybride og helelektriske fartøyer for bruk i havbruksnæringen.
– Jeg motiveres særlig av en kundefokusert tilnærming, utvikling av bærekraftige løsninger og et godt teamarbeid, sier Bernt Lilliestråle. Engasjementet for bærekraft er sterkt. – Bærekraft er førende for alt vårt arbeid her i Moen Marin, fastslår han.
Stor aktør
Moen Marin er verdens største leverandør av arbeidsfartøy til havbruksindustrien, og Lilliestråle er opptatt av å bruke denne posisjonen til å vise vei innenfor bærekraftig utvikling i næringen. Det innebærer først og fremst at selskapet har gått fra å levere sitt første hybride fartøy i 2019 til hovedsakelig å levere hybridfartøyer i 2024. Og mens det tidligere sto mellom fossile og hybride fartøyer, stilles kundene i dag overfor valget mellom hybride eller helelektriske fartøyer.
– Vi utvikler løsningene for egen regning og risiko, men opplever sterk støtte i næringen, som virkelig er opptatt av å redusere klimaavtrykket ytterligere, forteller Lilliestråle. – Det gjør at vi nå er i ferd med å ta et steg videre, og i samarbeid med Salmar og Moen Gruppen utvikler vi nå næringens første hydrogendrevne arbeidsbåt, og vi bygger også om dieseldrevne båter til el-hybrider, sier Lilliestråle.
Så langt gar Moen Marin levert 285 fartøy, og selskapet har 85 hybridfartøy levert eller under konstruksjon. Det innebærer en reduksjon i dieselforbruk på 17 millioner liter årlig, eller tilsvarende 45 200 tonn CO2-ekvivalenter.
Næringen er med
– Global oppvarming har aller størst effekt i havet, og jeg tror næringen tar dette innover seg, sier Lilliestråle. – Det å sitte fast i en fossil virkelighet er ris til egen bak, og vi ser at næringen i stor grad er villig til å ta den merkostnaden el-hybridfartøy medfører. I stort kan vi si at fire el-hybridfartøy tilsvarer fem fossile fartøy. Det gjør at vi taper noen salg til de som ikke har tatt utfordringen på alvor, men i stort er jeg glad for og imponert over teknologiopptaket i næringen og den økte forståelsen av muligheten til å redusere driftskostnadene med elektrisk drift, sier han.
Grønn teknologi tilpasset bruken, høy kvalitet og standardiserte løsninger preger fartøyer fra Moen Marin. Selskapet bygger for lager og kan derfor sikre korte leveransetider og selger fartøyene til fast pris. Resultatet er stor frihet til å ta teknologiske skritt på hele bransjens vegne.
– Det er en risiko vi er villige til å ta på oss. Vi har blikket rettet fremover, og noen må vise vei inn i en grønn fremtid. Det gjelder ikke bare i Norge, vi ser at utviklingen når stadig flere markeder verden over, sier Lilliestråle.
Jobber på flere områder
Ikke bare fremdriftssystemer er under kontinuerlig utvikling i Moen Marin. Teknologi for redusert energiforbruk under drift er også blant selskapets satsingsområder, og blant løsningene er systemer for lavere vannmotstand, for eksempel skrogkonstruksjoner som løser dette ved hjelp av luft eller foiler. Selv har Lilliestråle en visjon for fremtidens energiløsninger: strømmen må bli mobil.
– Fremtidens energiløsning i oppdretssonene må bli mobil , konstaterer han, og forklarer hvorfor. – Forskjellige forhold – det kan være lusetrykk eller annet – gjør at anlegg kan måtte flyttes – og da må energiløsningene kunne flyttes med. Det innebærer at vi er nødt til å finne frem til løsninger med lokal energiproduksjon i små, mobile og fleksible løsninger, sier Lilliestråle.
Moen Marin er heleid av Scale AQ, som består av ScaleAQ Seabased, ScaleAQ Software, ScaleAQ Chile og Maskon. Til sammen representerer teamet mange tiårs erfaring innenfor havbruksnæringen, noe som gjør at Moen Marins produkt- og teknologiutvikling kan foregå i tett tilknytning til virkelighetens utfordringer, reelle behov og nye driftsformer. Moen Marin jobber nå tett med båt- og teknologi løsninger for nedsenkbare oppdrettsløsninger og mere eksponerte drift for å sikre at næringen har bærekraftige og gode løsninger for en stadig mer teknologi dreven og kompleks drift.
– Det er blant annet denne tette tilknytningen til næringen og kontakten med næringens utfordringer som gjør at vi kan levere de riktige løsningene, ikke bare hardware, batterier og fartøyer, men også software og digitale løsninger, samt kunnskapen bak de valgene vi har tatt. Målet er å være en verdensledende leverandør av en komplett portfolio av produkter til havbruksnæringen og en aktivator for nye bærekraftige løsninger, sier Lilliestråle avslutningsvis.