- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
Da internett tok av på slutten av 90-tallet, var det mange som spådde reisebyråene en dyster framtid. Hva skulle folk med oss når de kunne fikse alt selv med noen tastetrykk?
En av nestorene innen reisebyråbransjen i Trondheim, Sigbjørn Hoff, bøyer seg framover og smiler.
- Det var en spådom som slett ikke slo til, forklarer Hoff, med byens kanskje lengste fartstid i bransjen. Han startet karrieren i Nordenfjeldske Reisebureau allerede i 1972, og har fulgt opp- og nedturene til næringen i godt over 40 år. I dag er han daglig leder i G Travel.
- Fleksibilitet og evne til omstilling kommer til å bli helt avgjørende de neste årene. Og der er vi sterke, sier han til Midtpunkt.
Vil ha kjedeinnflytelse
Og omstilling er noe som reisebyrået er midt oppe i på starten av 2016. Inntil ganske nylig stod det VIA Egencia over døren i Dronningensgate 1. Den kjeden har de nå gått ut av.
- Vi har fått til en veldig god franchiseavtale med G Travel. Det blir blanke ark. De 35 ansatte her i Trondheim blir med videre i tillegg til våre avdelinger i Orkdal og Verdal. Det er svært viktig for oss å beholde ekspertisen og erfaringen medarbeiderne våre besitter, legger markedssjef Anders Aursand, til.
- Ingen dramatikk rundt avviklingen av samarbeidet med VIA Egencia?
- Nei. Samtlige 12 avdelinger i Norge gikk ut av samarbeidet. Det gikk ryddig for seg, forklarer han.
G Travel har hovedkontor i Kristiansand med totalt 22 franchisetakere i Norge. Avdelingen i Trondheim blir Midt-Norges største reisebyrå.
- Hvorfor G Travel?
- Det er flere årsaker til det. De har en organisasjonsmodell som vi tror på. I tillegg vil vi være en del av en franchise der vi har innflytelse på avgjørelsene som tas, sier Aursand.
Logistikk
Måten forbrukerne bruker reisebyråene på har forandret seg mye gjennom årene. Men én ting står fast – kundene vil ha et ansikt å forholde seg til og én konkret plass å henvende seg hvis de har spørsmål eller hvis det oppstår problemer i forbindelse med reise.
- En trend som har forsterket seg de siste årene er at større grupper reiser på ferie sammen. Gjerne utvidede storfamilier. Da kan logistikken rundt hele turen bli ganske kompleks. Mange synes det er lettere å overlate alt dette til et reisebyrå som tross alt kan dette til fingerspissene, mener Karen Larsen, salgsleder i G Travel.
Skal ha NTNU tilbake
Majoriteten av kundene til reisebyrået kommer imidlertid fra næringslivet og offentlige instanser.
- Om lag 70 prosent er fra disse sektorene. Da er det snakk om arbeids- og forretningsreiser, sier Aursand.
- Rammeavtalene med disse er det vel hard konkurranse rundt?
- Absolutt. Det er knivskarpe marginer i anbudene, understreker han.
Og det er et faktum de tre kjenner veldig godt til. Fram til 2015 var byrået leverandør av reiser til NTNU, men måtte gi tapt i anbudsrunden. Aursand er samtidig svært framoverlent når han understreker hva målet er på akkurat den fronten.
- Den avtalen skal vi ha tilbake innen tre år. Det blir tøft, men vi har forutsetningene, folkene og organisasjonen til å klare det, sier han til Midtpunkt.
Langsiktige eiere
Reisebyråbransjen er på ingen måte forskånet mot konjunktursvingningene i den norske økonomien.
- Vi merker nedgang i takt med lavere aktivitet innen olje- og gassnæringene. Hvor sterk krona er og rentenivået påvirker omsetningen vår også. Dårligere tider fører til lavere forbruk på ferie og reiser. Dette er selvsagt noe som påvirker hele bransjen vår. Og da er vi tilbake til det som Sigbjørn sa tidligere om fleksibilitet og evne til omstilling, sier Aursand.
Han trekker blant annet fram eierstrukturen til G Travel i Trondheim som et fortrinn.
- Studentsamskipnaden i Trondheim eier 80 prosent, mens Tvete Holding sitter på 20 prosent. Det er eiere med langsiktige perspektiv som gir oss en viktig trygghet, avslutter Aursand.
Tidslinje
Fakta om G Travel: