Meny
 
 
  • Foto: Markus Mainka/Shutterstock Foto: Markus Mainka/Shutterstock

Lufthansa satser på Trøndelag

Den tyske reiselivsgiganten setter opp ekstra avganger i forbindelse med vinterens Ski-VM.

Tekst: Kenneth Stoltz

- Dette er veldig positivt, og viser at det er interesse for mesterskapet og regionen vår fra München-området. Det er samtidig en kjempemulighet for reiseglade trøndere som vil oppleve en spennende og sentral destinasjon i vinterferien, sier NiT-direktør Guri Knotten, som nylig ble utpekt som ny leder i Luftfartsforum Trondheim Lufthavn Værnes.

Med dette følger Lufthansa opp direkteruten fra i sommer, og viser at selskapet ønsker flere reisende mellom den trønderske hovedstaden og den bayerske.

- Du har tilbragt mye tid i Mellom-Europa i din tidligere karriere. Hva bør trøndere få med seg i og rundt München?

- München er et supert utgangspunkt for opplevelser både sommer og vinter. Det er en kort tog- eller bilreise til flere av Mellom-Europas beste skisteder som for eksempel Garmisch, Kitzbühl og Seefeld. Også på sommerføre har området veldig mye å by på, enten man liker å gå i fjell eller vil rusle i sjarmerende bayerske småbyer. Med beliggenhet midt i Europa, et perfekt startsted for en rundtur innom både Sveits, Østerrike og Italia! 

Opplevelser er førstevalget

Billettsalget til vinterens eventyr i Granåsen går så det suser, til glede for hele reiselivet i regionen. Reiselivssjef Petra Sestak Flagestad og staben hennes i Trøndelag Reiseliv er godt forberedt på å ta vel imot det store innrykket av tilreisende til Ski-VM.

- Trøndelag er en helt unik vinterdestinasjon og skiller seg ut fra de klassiske vinterreisemålene som Østerrike eller Sveits. I Trøndelag byr vinteren på en rekke spennende eventyr utenom å gå på ski, som isfiske, moskussafari eller samiske opplevelser. Det er opplevelser i naturen koblet på trøndersk kultur, tradisjoner og lokal mat som står øverst på ønskelista og som er eksotisk for mange tilreisende fra utlandet.

- Dere har et vidt spenn av aktiviteter å tilby i Trøndelag som supplerer konkurransene i Granåsen?

- Ja, vi har satt sammen både dags- og flerdagsturer som kan kombineres med Ski-VM, og gi mulighet til å oppleve trøndersk vintereventyr. Gjestene ønsker å bli med på hundekjøring, klappe på reinsdyr, bli med på organiserte trugeturer eller prøve seg på langrennsski. For de som ønsker en tur fylt med mestring og opplevelser i villmarka, tilbyr vi en «Arctic Adventure Camp» med bålmat og overnatting ute i snøen, forteller Sestak Flagestad til Midtpunkt.

Glad for direkteruten

VM-sjefen selv, Åge Skinstad, gleder seg til å ønske både kortreiste og langreiste gjester til folkefesten som vil sette byen på hodet fra 26. februar til 9. mars.

- Vi gleder oss stort til å ta imot utøvere, støtteapparat, partnere og andre ski-interesserte fra Mellom-Europa. Men, det er dessverre krevende å komme seg til Ski-VM i Trondheim fra Mellom-Europa uten å bruke fly, så i et bærekraftperspektiv er en direkterute viktig for oss, sier Skinstad.

- Det betyr at de som må fly har mulighet til å korte ned til én direkte flight til Trondheim. Direkteruter har mindre miljøpåvirkning enn flere kortere reiser, så direkteruten fra München til Trondheim vil redusere klimautslippet med en tredel*, mot en reise med mellomlanding, forteller Skinstad, og understreker med det bærekraftsfokuset for dette mesterskapet. 

Viktig for næringslivet

En annen som er godt fornøyd med Lufthansa, er lufthavnsdirektør Marit H. Stigen, som forventer en passasjervekst over Værnes i år på 1,4 prosent totalt for innland og utland sammenlignet med fjoråret.

Hun forteller at siden 2017 har veksten i trafikk for hele landet vært knyttet til utenlandstrafikken, nærmere bestemt utlendinger som kommer til Norge på ferie-/fritidsreiser.

- Veksten i vår region har imidlertid vært lavere enn i andre regioner i Norge, noe som også påvirker det totale direkterutetilbudet over Værnes. Andelen forretningsreisende har gått ned, og for å beholde og utvikle utenlandsrutene er vi avhengig av å fylle disse ledige setene med internasjonale ferie- og fritidsreisende. Dette er et segment i sterk vekst, og for å beholde og videreutvikle rutetilbudet over Værnes er vi avhengig av at det er attraktivt å besøke vår region, forklarer Stigen til Midtpunkt.

Hun sier at direkteruter til sentrale destinasjoner i Europa også bidrar til at attraktiv arbeidskraft ønsker å bli i regionen etter endt utdanning.

- Avinor som eier og driver av Norges 3. største lufthavn er i denne sammenhengen et verktøy for regionen, og for næringslivet som er avhengige av et godt rutetilbud i og utenfor Norge. Vår visjon er å binde Norge og verden sammen gjennom bærekraftig luftfart. Vi ønsker å levere et rutetilbud som gjenspeiler behovet til både store og små bedrifter og organisasjoner. Det ble gjennomført en undersøkelse blant næringslivsaktører for en tid tilbake, der næringslivet selv uttrykker at et godt direkterutetilbud til utlandet fra Værnes er svært viktig, og til dels avgjørende for deres lønnsomhet, avslutter lufthavnsdirektør Marit H. Stigen.  

 


*Utregningen baserer seg på flyreise med mellomlanding München – Oslo – Trondheim som har et utslipp på 377,85 Co2 eq, mot direkterute München – Trondheim som har et utslipp på 246,27 CO2 eq. (Utregning gjort med måleverktøyet GPT – Green Producers Tool).


Henter møter...