- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
NiT har spurt deltagerne på fem store festivaler om hvor mye penger de legger igjen i byen etter at festivalbilletten er betalt. Nå er fasiten fra Konsertundersøkelsen 2024 klar.
Konsertundersøkelsen 2024 viser at kulturfestivaler er ansvarlig for at folk kommer til Trondheim, blir her og bruker penger. Mye penger. På overnatting og shopping, mat og drikke. Festivaldeltakerne på et knippe av Trondheims største festivaler bidro med hele 249 millioner i forbruk utenom inngangsbilletten, basert på kun 17 dager med festival. Det er ett av hovedfunnene i undersøkelsen med 5.030 respondenter.
- Funnene i undersøkelsen gir et godt faktagrunnlag når vi skal posisjonere Trondheim som kulturmetropol og styrke samarbeidet mellom kulturnæring og annet næringsliv. Det forteller Ann Elisabeth Wedø. Hun er til daglig direktør i Olavshallen, og leder også Næringsforeningens fagråd for kreative og kulturbaserte næringer som står bak undersøkelsen.
Lønnsomme tilreisende
Festivalene skaper liv og røre i byen, og tilbyr kulturopplevelser i ulike sjangre til et bredt publikum. Det er ikke bare lokale trondhjemmere som nyter godt av tilbudene som festivalene bringer med seg.
- Konsertundersøkelsen 2024 viser at 62 prosent av publikum kommer fra Trondheim, mens hele 38 prosent er tilreisende. Av disse kommer 21 prosent langveis fra, det vil si utenfra Trøndelag, sier Torstein Langeland, som er ansvarlig for kulturnæring i NiT,5 og har stått for utarbeidelsen av undersøkelsen.
Dette er ikke uvesentlig for den samlede verdiskapingen, da tilreisende oppgir at de blir i snitt to dager lengre i byen enn festivalen varer, og de legger igjen mer enn dobbelt så mye penger som lokale gjester, nemlig 6.298 kroner hver.
– Kulturen har naturligvis svært høy egenverdi. Konsertundersøkelsen synliggjør imidlertid også hvordan festivalene bidrar til økonomiske ringvirkninger for byens næringsliv, og styrker Trondheims attraktivitet som reiselivsdestinasjon, sier Wedø og Langeland.