- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
- Det er bra fart om dagen, melder daglig leder i Utbrudd, Anders Rønningen. Datadrevet salg- og markedsføring er i vinden som aldri før.
Selskapet med 11 ansatte nådde 25 millioner kroner på topplinja i 2022, og så langt i 2023 ligger man i rute for en ny all time high, røper Rønningen til Midtpunkt.
Spreng siloene
B2B er det aller viktigste kundesegmentet for Utbrudd, med e-handel som et godt tilskudd.
- Vi er kanskje det eneste byrået i regionen som er rendyrket mot dette segmentet. Vi følger kundene våre gjennom hele kundereisen, og ser hvordan de presterer i ulike faser, forklarer byrålederen.
Litt av jobben består i å bryte ned siloer mellom salgs- og markedsføringsavdelinger. Det er ofte lite kommunikasjon mellom disse avdelingene, er Rønningens erfaring.
- Det er veldig vanlig med siloer i organisasjonene. Salgsavdelingen har for eksempel kunnskap som markedsavdelingen ofte ikke har, men burde ha. Når man får tall fra kundereisen, blir det lettere å få tydeliggjort felles mål. Det gir mening når vi får komme inn utenfra og vise dette, og sette i gang med å strukturere og systematisere informasjon og prosesser i organisasjonen, og bruke dataene til å effektivisere salgsarbeid og etterarbeid for kunden.
HubSpot er hot
Ett av Utbrudds fremste fortrinn er statusen som såkalt platinum partner med den verdensledende salgs- og markedsføringsplattformen HubSpot – som ett av bare 13 norske byråer med denne statusen.
- Hva betyr dette for Utbrudd?
- Vi ser økt fokus på automatisert og personalisert markedsføring. HubSpot gir mulighet til å optimalisere den digitale kundereisen gjennom brukervennlige verktøy. Etterspørselen etter HubSpot tar virkelig av nå, og har aldri vært større i Europa og USA. Vi har vært regional Hubspot-partner over flere år, og nyter fruktene av dette samarbeidet. Statusen som platinum partner er et bevis på vår kompetanse og erfaring på plattformen, og dette utgjør et stort konkurransefortrinn for oss, forklarer Rønningen.
Han beskriver selskapets kunder som ambisiøse, ofte teknologidrevet. Gjerne med nasjonalt eller internasjonalt nedslagsfelt, men med hovedkontor i Trondheimsregionen.
- Sticos er ett eksempel på våre gode kunder – de har et uttalt mål om å bli verdens mest kundedrevne selskap. Det er et ambisjonsnivå vi liker!
Noen år tilbake var Sticos kjent for å ha verdens første digitale personalsjef, chatboten @else, som ved hjelp av kunstig intelligens (AI) ble lært opp til stadig nye oppgaver på HR-området. I dag er AI høyaktuelt gjennom verktøy som ChatGPT.
- Hvordan påvirker AI bransjen og arbeidshverdagen til dere i Utbrudd og kundene deres?
- AI byr på veldig gode muligheter for effektivisering av prosesser. Men samtidig er det mye buzz. Vi sjekker ut det meste, og plukker det vi kan bruke i vår virksomhet. AI vil foreløpig ikke erstatte et menneske, men verktøyene hjelper oss å jobbe smartere og mer effektivt, avslutter Rønningen.
Denne saken kan du lese i siste utgave av Midtpunkt.