- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
- Vi har jobbet målrettet med dette helt siden 2020. Nå merker vi at aktiviteten akselererer for hver dag som går.
Det er mange biter som skal på plass i puslespillet før februar neste år.
- Men det er en fantastisk spennende oppgave!
Det sier Endre Storholt, daglig leder i Koment, som driver innen opplevelsesbasert merkevarebygging. Bedriften er offisiell samarbeidspartner til ski-VM, og jobber blant annet med events, reisevirksomhet og hotellopphold opp mot næringslivet.
Midtpunkt tok en kjapp prat med Storholt drøye fire måneder før startskuddet går i Granåsen.
Startet veldig tidlig
Ryktene vil ha det til at Koment begynte å bestille opp hotellrom over hele Trondheim allerede i 2020, altså nesten fem år før begivenhetene finner sted.
- Stemmer det?
Storholt smiler.
- Joda, vi var veldig tidlig ute. Da vi så at kun Trondheim var igjen som søker, hadde vi en "mistanke" om at VM havnet her i byen. Da hev vi oss rundt, sier han til Midtpunkt.
I starten var ledelsen for ski-VM i Trondheim ikke interessert i noe samarbeid med Koment.
- Det forrige regimet ville ikke ha noe med oss å gjøre. Og det er jo i og for seg helt greit. Da den nye VM-ledelsen kom på plass, fikk vi kjapt spikret en solid samarbeidsavtale, sier Storholt.
- Hva endret seg?
- Det skal jeg ikke spekulere i. Dagens ledelse virker i hvert fall godt fornøyd med arbeidet vi gjør for å knytte næringslivet opp mot skifesten som nærmer seg, understreker han.
Få folk til å møtes
Til sammen har Koment kjøpt opp nærmere 11.000 billetter til ski-VM.
- Vi tilbyr fleksible løsninger for næringslivsaktører i hele Norge som vil ta med seg kunder og ansatte for å oppleve VM. Vi ordner alt fra hotellopphold og adgang til events, til transport og ikke minst inngang på alle øvelsene i Granåsen, forklarer Storholt.
- Det er det dere mener når dere snakker om opplevelsesbasert merkevarebygging?
- Absolutt. Å treffe kunder, samarbeidspartnere og ansatte også utenfor tradisjonelle,
hverdagslige settinger, har enorm verdi. Det er vår gjennomgående erfaring, og vi i Koment har drevet med dette i 22 år nå, sier Storholt og fortsetter:
- Vi lever fortsatt i den trua at den gode samtalen – det at folk møtes, setter seg ned sammen og bygger relasjoner – er viktig, sier han.
Tørrtrening
Koment kommer til å arrangere lavvo-samlinger i Borggården og Ytre Kongsgård gjennom hele VM-perioden.
- Restaurantnæringene kommer også til å merke heftig innrykk fra oss og kundene, smiler Storholt.
Merverdiskapingen av at mennesker går fort og hopper langt på ski, er åpenbar.
I tillegg vil det kjøres busser tur-retur hver dag fra 10 destinasjoner i Midt-Norge.
- Da snakker vi alt fra Steinkjer i nord, til Oppdal i sør.
- Mye logistikk som skal på plass?
- Ja, men vi i Trondheim har blitt veldig flinke på sånne ting. Vi klarer å forflytte 40.000 mennesker relativt smidig til og fra konserter med Metallica og Bruce Springsteen i Granåsen. Trondheim har i det hele tatt blitt en utmerket arrangementsby.
- Bra tørrtrening der altså.
- Det kan du definitivt si.
God planlegging til tross; ser Storholt noen skjær i sjøen drøye fire måneder før det hele starter?
Det må i så fall være mangel på hotellrom og overnattinger. Det kommer imidlertid ikke som noen overraskelse. Det begynner også å bli veldig tynt med flybilletter til Trondheim i perioden. Det samme gjelder tog, forteller han.
Tøffe år
Koment er i dag den største aktøren innen sin nisje utenfor Oslo. Siden oppstarten i 2002 har de etablert filialer i flere store norske byer. Men hovedbasen er solid forankret i Trondheim.
- Og det kommer den fortsatt til å være, forsikrer Storholt.
Marerittet Covid er for mange bedrifter et ubehagelig, men fjernt minne i 2024. En rekke virksomheter merker imidlertid fremdeles etterdønningene.
- Merker Koment effektene av "sen-Covid"?
- Det var to grusomme år da bunnen falt fullstendig ut av markedet. Vi klarte heldigvis å levere svarte tall i bunnlinja i 2022 og 2023. Men det er klart at vi skulle gjerne sett langt bedre resultater.
- En periode som tæret hardt på egenkapitalen?
- Absolutt. For oss som de fleste andre bedrifter. Den må bygges opp igjen. I tillegg kom også moms og avgifter som ble utsatt under pandemien. De måtte betales i etterkant, sier Storholt.
Koment omsatte i 2023 for 126 millioner kroner.
- 2024 blir et mellomår med noe lavere omsetning enn i 2023, men vi vet at 2025 blir et rekordår omsetningsmessig.
- Med ski-VM er dere tilbake i økonomisk toppform?
- Det satser vi 100 prosent på, avslutter han.
Tekst og bilde: Jan Are Hansen