Fagråd for kreative og kulturbaserte næringer i Næringsforeningen i Trondheimsregionen gjennomførte i desember 2022 en undersøkelse for å kartlegge ringvirkningene fra kulturnæringene, og i denne omgang konsertscenene i Trondheim, som arrangerer et høyt volum av konserter hver eneste uke. En spørreundersøkelse ble sendt ut til konsertdeltakere ved Olavshallen, Trondheim spektrum, Byscenen, Julejazz og Dokkhuset, og vi fikk 1941 svar tilbake.
Undersøkelsen bekrefter at kulturnæringene er meget viktig for omsetningen til annet næringsliv i Trondheim, og bidrar årlig med mange hundre millioner kroner gjennom overnattinger, restaurantbesøk, shopping, og mye mer.
Konsertundersøkelsen 2022 er et første steg mot å bygge en forståelse av kulturnæringenes kommersielle og samfunnsøkonomiske i byen og regionen.
Konsertdeltakerne legger igjen
800 millioner
kroner årlig på mat, overnatting,
shopping, m.v. i Trondheim
(konservativt estimat, se utregning)
97%
sier at konserten var «reason to come»
Deltakerne brukte
841kr
i tillegg til konsertbilletten
Tilreisende fra utenfor Trøndelag brukte hele
2.800 kroner
I tillegg til konsertbilletten
30%
av deltakerne var tilreisende og
6% fra utenfor Trøndelag
53%
spiste ute
Konserter representerte
15-20%
av gjestedøgnene på hotell
i Trondheim
Prosjektets arbeidsgruppe bestod av følgende medlemmer fra fagråd for kreative og kulturbaserte næringer:
Prosjektet er finansiert av egeninnsats fra NiT, fagrådets medlemmer og de deltakende konsertarenaene Olavshallen, Trondheim spektrum, Byscenen, Julejazz og Dokkhuset.
Kontakt koordinator for fagråd for kreative og kulturbaserte næringer Torstein Langeland dersom du har spørsmål om prosjektet.