Utfordreren

- Akkurat nå er det litt kaos, innrømmer Stian Arnesen, kommunikasjonsdirektør i Danske Bank.

Oppgave til Midtpunkt: finn en trøndersk bedrift med hovedkontor i København for å lage sak om noen som ofte bruker direkteruta fra Værnes, og følg dem en vanlig arbeidsdag. Svaret var nesten for opplagt, så en mail ble sendt til Danske Banks kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen. Det var lurt, for han skulle ganske riktig ut og fly, og vi endte opp med en god prat om bank, lederrollen – og om hvordan internasjonal karriere og familieliv på landet går i hop. Ikke minst lærte vi at kroppen til Stian er merket for livet av Mark Zuckerberg. Vi kommer tilbake til det.

Morgenmøte

Sola har allerede fått bra høyde over Fosenalpene. Flybussen drar seg oppover mot Stav når mobilen starter å vibrere i lomma.

- Hei, Stian her. På vei? Jeg fikk nettopp beskjed om at avgangen er kansellert og at de driver og booker om. Håper ikke det ødelegger planen din. Vi ses uansett på Værnes om litt.

Et kvarters tid senere er det klart at diamantkunden Stian skal ta kjappeste rute via Gardermoen, mens Midtpunkts utsendte dirigeres om Arlanda på veien til København, der vi skal få et gløtt inn i konsernledelsens indre liv.

Vi rekker en kaffeprat før våre veier skilles midlertidig.

- Først av alt: gratulerer! Du har fått deg ny jobb så jeg i et bransjeblad nettopp?

- Takk for det. Det stemmer, vi har gjennomført en større endring i bankens organisasjonsstruktur. Litt enkelt fortalt er privatmarkedsdelen slått sammen med de minste bedriftskundene og geografisk delt opp i Banking DK og Banking Nordic. Sistnevnte avdeling omfatter virksomheten i Norge, Sverige og Finland, og det er her jeg har ansvar for kommunikasjon.

Banking DK er størst, mens rundt 2.500 ansatte sorterer under Banking Nordic etter omorganiseringen. Wealth Management, Corporates & Institutions, Customer Service Delivery ( back office) , utvikling og andre staber kommer i tillegg til dette. I alt 19.000 mennesker hever lønn i Danske Bank.

Sjef under mange sjefer

- Hvordan ser arbeidsdagen din ut?

- Mye reising, mange møter, smiler Stian skjelmsk over en baguette fra Upper Crust, og forteller litt om strukturen som ligger til grunn for hverdagen sin.

Han sitter i tre ledergrupper, som alle skal ha sitt. Stians nærmeste sjef, Kim Larsen, har det overordnede ansvaret for konsernkommunikasjonen, og han har om lag 100 medarbeidere på sitt område. Stian er overordnet leder for 40 av disse under Banking Nordic og 10 rapporterer direkte til han. Glenn Söderholm, som leder hele Banking Nordic, er også Stians sjef. Her hjemme jobber Stian også tett med landsjef i Norge, Trond F. Mellingsæter.  

Grovt sett er Stian 30 prosent av arbeidstida i København, 30 prosent i Oslo, og 40 prosent i Trondheim. Han har flere ganger sagt nei til å flytte til København. Muligheten er stadig der, men han blir nok på Rye i noen år til. Delt omsorg for to barn hjemme i Trondheim og kjæreste på flyttefot fra Oslo til Trondheim krever system i galskapen.

- Jeg prøver å være i København to dager i uka når jeg ikke har ungene, og én dag i uka jeg har ungene. Det er turnusen jeg prøver å holde meg til, grovt sett, sier han.

Barna vokser opp på trygge Byneset, slik han selv gjorde. Kontrasten fra en hektisk arbeidshverdag rundt omkring i Norden, til akkurat å komme hjem tidsnok til foreldremøte på Rye barneskole kan av og til virke slående.

- Akkurat nå er det litt kaotisk, innrømmer han.

Kalenderen er fylt opp av møter i København på onsdag, Oslo på torsdag, København igjen på fredag, og så hjem igjen til Trondheim fredag ettermiddag. Da byttes jobbdressen ut med arbeidsklær, spikerpistol og plenklipper.

- Da pusser jeg opp hus og jobber i hagen. Jeg har bygd mye av huset selv, og liker å jobbe med noe praktisk og fysisk. Det renser hodet. 

På søndag kveld begynner imidlertid ofte forberedelsene til en ny arbeidsuke. Med nye møter i Søndre gate, i Helsinki, Stockholm, Oslo, København. Kanskje blir det en baguette eller to også.

- Flytilbudet er avgjørende for at du får kommet deg på jobb, rett og slett?

- Det kan du si. Vi har mange ledere og spesialister i banken som er flittige brukere av Københavnruta, så for oss er det gull verdt at den nye ettermiddagsavgangen har kommet, sier Stian, og kikker på klokka.

Nå er det ombordstigning på Oslo-flyet, og Midtpunkt som skal være Stians jobbskygger for dagen, er booket om til Stockholmsflyet.

 

 

Fast track. Klokka er 05:30. Arbeidsdagen starter med en flytur når dagen gryr.

 

Bedriftsbesøk

Idet vi reiser fra flyplassen inn mot København sentrum noen timer senere plinger det i en SMS fra Stian.

 – Hey, er dere kommet inn til CPH?

Klokka er 10:55. Stian har allerede unnagjort dagens første møte med kommunikasjonssjefene for de respektive landene som ligger under divisjonen Banking Nordic, og han har et ledig innsmett til å ta opp tråden med Midtpunkt. Den førerløse metroen sakker ned farten og stanser behersket på stasjonen Kongens Nytorv – bokstavelig talt vegg-i-vegg med Dansk Bank HQs kjellervelv. Praktisk!

Fra resepsjonen i Laksegade blir vi hentet av Stian og tatt opp bakveien gjennom kopirom og tekjøkken, geleidet med raske skritt gjennom små, åpne kontorlandskap til et overraskende trangt møterom.

Her er vi i hjertet av Danmarks ledende finanskonsern, som holder samme posisjon som DNB i Norge. Danske Bank er Nordens nest største bank, etter Nordea. Og i Norge er Danske Bank nå en god nummer tre, men kaller seg fortsatt «utfordrerbanken».

- Vi har vokst kraftig og styrket vår posisjon i Norge de siste årene, særlig fra januar 2015, da vi opplevde en eventyrlig vekst. Målet er å vokse mer enn markedet, noe vi har klart i 13 kvartaler på rad, sier Stian Arnesen.

- Danske Bank var jo inne i en omdømmekrise i Danmark for få år tilbake. Hvordan klarte dere å snu det?

- En viktig årsak var nok at Danmark opplevde finanskrisen på kroppen på en helt annen måte enn vi gjorde i Norge. Danske Bank fikk litt av skylden når boligmarkedet kollapset, rentene steg og kundene slet tungt. Folk var sinte og krevde unnskyldning fra bankene. Vi er størst, så det er naturlig at mye av sinnet rettet seg mot oss. Snuoperasjonen var ikke gjort på én dag. Men konsernsjef Thomas Borgen kom inn med et forsterket fokus på kunden. Hans triangel er slik: Fornøyde kunder ønsker å bruke banken og dette gjør at banken tjener penger som gir fornøyde investorer. Fornøyde investorer gjør at man blant annet kan investere i de ansatte som igjen da kan gjøre en enda bedre jobb for kundene, forklarer Stian.

- I dag har vi i Norge flere kunder og flere ansatte enn tidligere. Ikke mange kan si det. Samtidig har MobilePay gitt oss god drahjelp her i vårt hjemmemarkedet i Danmark i en bransje som befinner seg midt i en enorm endring – kanskje særlig på personmarked

 

Kommunikasjon som krysser grenser

I Danmark er MobilePay like enerådende som Vipps etter hvert har blitt her hjemme, i den grad at Danske Bank har oppgitt utrullingen av MobilePay i Norge og i stedet inngått et samarbeid med DNB med flere om Vipps.

- Hvordan er miljøet dere bankfolk imellom i Søndre, også kalt «Trondheims Wall Street»? Dere er konkurrenter, men prater vel sammen som bransjekolleger likevel?

- Vi prater med hverandre, og for Trondheim som by mener jeg det er fantastisk at vi har SMN og Danske Bank som utfyller hverandre både på tilbudssiden til kunder og ansatte. Det skal liksom bare mangle at vi er bedre rustet til å ta kundene ut i Norden og verden en våre mer lokale konkurrenter, men samtidig er det ikke til å legge skjul på at konkurransen er knallhard på personmarked i Norge. Konkurransen om bankkundene i Trondheim er også tøff. Men det er bra for kunden, og bidrar også til at banken hele tiden må tenke utvikling og levere, sier Stian.

- Nå har du de siste to månedene hatt ansvar for Norge, Sverige og Finland. Er det kommunikasjonsfaglige forskjeller mellom landene? Kan dere være litt frekkere i Norge – dere titulerer fortsatt dere selv som utfordrerbanken?

- Ja, vi kan nok tillate oss å være litt frekkere i formen både her hjemme og i Sverige sammenlignet med Danmark. Det er noen kulturforskjeller, og vi kommuniserer på litt ulike måter utad i de ulike landene. Samtidig er det mye som er felles i Norge, Sverige og Finland. Vi ser at vi kunne rulle ut noe av det samme i disse tre landene.

Han trekker frem satsingen Danske Bank Stories som trondheimsbyrået Headspin har vært med og bygd opp.

- Der tror jeg vi i Norge har vært dyktige og kommet ganske langt i en nordisk sammenheng, mener Stian.

Temaet dreies inn mot lederskap, når vi blir avbrutt av en ny møterekke som Midtpunkt-redaksjonen ikke kan delta i. Vi dimitteres fra det lille møterommet som raskt fylles opp med konsentrerte folk, og trekker ut i frisk luft for å slå i hjel et par timer i en strålende hovedstad.

 

Tett på ledergruppen. En helt vanlig arbeidsdag består av møter. Mange møter. Ofte i en av de tre ledergruppene Stian deltar i og rapporterer til. Her: ledermøte i Group Communications-teamet til Stians overordnede, Kim Larsen (til høyre).

 

Ved Stranden

Klokka har passert fem på ettermiddagen når en trøndersk bankmann kommer oss pliktoppfyllende i møte i bredbent gange fra moderskipet ved Holmens Kanal til en rustikk uteservering et steinkast fra Højbro Plads.

38-åringen må sies å ha gjort kometkarriere, og har en rekke ganger vært nominert i ulike kåringer som en av landets fremste ledertalenter. Han røper at han alltid har vært yngst og med minst utdanning, Han har ikke hatt en stilling mer enn halvannet år i banken før han har hoppet i det og tatt et nytt steg. Her har vi tydeligvis med en kar som tør å utfordre, ikke minst seg selv. Så hvordan har den tidligere journalisten kommet dit han er i dag i finanskjempen Danske Bank?

Selv tror Stian Arnesen at det handler mye om å tørre å ta på seg litt for store sko.

- Hva mener du er dine sterke sider i jobben som du har nå?

- Jeg har nok evnen til å skjønne businessen, på et tabloid nivå kan man kanskje si. Litt kaospilot tåler jeg også å være. Jeg husker en jagerflyver jeg intervjuet på Dagsrevyen en gang som sa at du flyr best når du er litt redd. Det kjenner jeg meg igjen i. Danske Bank er en svær skute. Og med vår posisjon har vi mye ansvar, sier Stian.

Uredd, ydmyk og med et sterkt pågangsmot, er også merkelapper han kjenner seg godt igjen i.

- Hvordan er du som leder?

- Relativt kreativ, tydelig, pratsom, krevende noen ganger. Rettferdig, håper jeg. Jeg håper at folk har inntrykk av at jeg bryr meg om det jeg holder på med og bryr meg om teamet mitt.

Han mener det er utfordrende, men nødvendig å sette av tid til å lede, særlig når man blir mindre involvert i det operasjonelle arbeidet og oppgavene man hadde før. Å bedrive ledelse og ikke være operasjonell selv er nemlig en vrien øvelse.

- Hvis du ikke kan slippe tak, er du dømt til å mislykkes. Du kan uansett ikke ha full kontroll. Å tørre å ansette folk som er flinkere enn deg selv er essensielt. Nå får vi se om strategien funker også i denne jobben, flirer Stian.

 

Lærdom fra Dagsrevyen

Politisk aktiv er han ikke, og han jobber heller ikke mye opp mot politikere i rollen han har profesjonelt.

- Jeg er jo samfunnsinteressert, men som journalist var det for meg helt uaktuelt å engasjere seg politisk.

Prinsippet om ikke å blande butikk og politikk holder han fast ved.

- Hva er det viktigste du har med deg fra journalistikken inn i bankkarrieren?

- Noe av det som sitter sterkest i ryggmargen er at deadliner er til for å holdes.

Stian forteller om en gang han fikk problemer med tiden når han skulle ha en sak på Dagsrevyen i forbindelse med raset i Kattmarka i Namsos i 2009. Skyllebøtta fra vaktsjefen sitter sterkt i minnet ennå.

Stian smiler skjevt.

- Dagsrevyen begynner klokka nitten null null, sånn er det. Å ikke være klar til sending er bare ikke et alternativ, konstaterer han tørt.

 

Inspirasjon fra Facebook

- Har du noen forbilder som leder?

- Jeg har sittet tett på Trond Mellingsæter lenge, og har lært mye av ham. Trond stoler på folk rundt seg. Det er veldig lett å bli detaljfokusert. Blant tingene jeg har fra Trond er å heve blikket og få oversikt over det store bildet. Jan-Frode Janson, som var viseadministrerende i den gang Fokus Bank da jeg startet i 2011 og som i dag er CEO i SpareBank 1 Nord-Norge nå, har jeg også lært mye av – fremfor alt å la folk få prøve seg i nye roller og på store oppgaver., sier Stian.

Den tidligere medieprofilen har også latt seg inspirere av verdens største og viktigste kommunikasjonskanal. På underarmen har han tatovert setningen Done is better than perfect.

Uttrykket tilskrives Mark Zuckerberg, og traff Stian rett i magen da han så det på veggen i Facebooks Europa-hovedkontor i Dublin ( Grand Canal Square)

- Hva betyr det for deg?

- Det handler om at skal man få gjennomført noe, så må man både stå på og få gjort noe, og samtidig våge å slippe det uten å vente til alt er helt perfekt, for da ender man kanskje opp med å ikke få gjort så mye, mener Stian.

- En slags leveregel om å levere?

- Jeg er nok mer tilhenger av leveranser enn av strategier, ja. Hvis jeg må velge mellom en handlingsplan og en strategiplan er det klart hva jeg foretrekker.

38-åringen kikker på klokka igjen. Konstaterer at det er på tide å bryte opp og takke for praten. Oslo-flyet tar av fra Kastrup om 55 minutter, og der skal Stian Arnesen være med.

 

 

Fakta: Stian Arnesen

  • Head of Communications Banking Nordic
  • 38 år
  • Bor på Rye, Byneset
  • Artium fra Adolf Øiens skole, 1999
  • Grunnfag historie, NTNU, 2000-2001
  • Journalistutdanning fra Høgskulen i Volda 2001-2003
  • Journalist i NRK 2003-2011
  • Danske Bank 2011-dd

 

Fakta: Danske Bank

  • Danmarks største bank
  • Nest størst i Norden
  • Tredje størst i Norge
  • 19.700 ansatte i 16 land
  • 2,7 millioner privatkunder
  • 225.000 kunder i SMB-segmentet
  • 1.900 kunder på konsern- og institusjonelt nivå
  • Driftsinntekter 2017: 48,1 milliarder DKK
  • Årsresultat 2017 (etter skatt): 20,9 milliarder DKK

 

Tekst: Kenneth Stoltz
Foto: Marius Johnsen