Profilert ledertrio har skapt et «toppidrettssenter» for næringslivet på Nyhavna.
1. mars i 2018 åpnet Eva Andorsen Klein, Helene Møller Rørvik og Lone Holm Blaasvær dørene til et nytt og annerledes konsulentselskap i Skippergata 14: The Assessment Company. Med innovative metoder basert på forskning og teknologi har de gjort seg bemerket og kapret markedsandeler innenfor rekruttering, trening, strategi og organisasjonsutvikling. Hvordan jobber egentlig de tre damene og teamet deres med å ruste midtnorsk næringsliv best mulig for fremtiden?
Utfordrer det etablerte
- Vi setter utvikling på agendaen når vi gjør en rekrutteringsprosess, innleder Lone.
- Først kommer innsiktsfasen, som vi legger mye tid i. Det handler om å forstå nåsituasjonen i organisasjonen som den nye lederen skal inn i; forstå kultur, verdier – og hva som ligger mellom linjene.
- Får dere detaljerte kravspesifikasjoner eller helt frie tøyler fra oppdragsgiver?
- Kundene våre kommer med ulike utgangspunkt. Som rådgivere stiller vi med nye øyne, uten forhistorie. Vi kan få stillingsbeskrivelsen til «Per» som slutter. Den kan vi rive i to, for den er egentlig ikke så relevant for oss. Vi er uansett nødt til å dykke inn i behovene som selskapet har fremover, og utfordre det etablerte ved den organisasjonen. Pirke litt i det ubehagelige, forklarer Helene.
Laboratoriet
Spesielt for The Assessment Company er deres PEOPLE LAB.™, hvor mennesker settes i reelle situasjoner som de vil møte i jobben. PEOPLE LAB.™ er bygd opp som et møterom spekket med teknologi for å filme for eksempel rollespill eller case, med tilhørende observasjonsrom bak et sotet speilglassvindu der konsulentene analyserer hvordan oppgavene løses. PEOPLE LAB.™ er et verktøy som brukes i rekruttering, men også i selskapets trenings- og utviklingskonsept.
- Man får visse assosiasjoner til avhørsrom fra britiske krimserier. Blir kandidatene nervøse i denne settingen?
- Klart det er en ukjent setting for mange, men de stiller godt forberedt, da vi bruker god tid på å forklare grundig, hjelpe og bistå slik at de kan få vist seg fra sine beste sider.
Kandidatene selv forteller om stor nytteverdi, ettersom de får en helt annen innsikt i hva man går til i den aktuelle bedriften.
- Det gir også mulighet til å kjenne på egen motivasjon. Er det dette jeg ønsker? Hva vil det kreve av meg? Å ha gjort seg disse refleksjonene før et dybdeintervju er kjempeverdifullt. Samtidig gir prosessen og metodikken en mulighet for kandidatene til å vise hva de kan, og et bedre beslutningsgrunnlag for kundene, forteller Helene og Eva til Midtpunkt.
PEOPLE LAB.™ bidrar også til å styrke mangfoldet og se hele mennesket, mener Lone.
- Vi vet at det er mange fallgruver i intervjusettingen. Det er alltid fenomenet med ubevisst bias som vi jobber veldig hardt imot.
Færre feilansettelser
PEOPLE LAB.™ reduserer risiko både for kandidater og for oppdragsgiver. Det er noe av essensen med rommet: Å få virkelig sett de faglige, men også adferdsmessige kompetanser som man ikke klarer å observere i andre rom.
- Vi driver i en bransje som skuffer mange mennesker. Men det er viktig å huske på at det ikke betyr annet enn at det var én som var bedre enn deg i akkurat den rollen, påpeker de.
- Vi har kunder som sier at de heretter ikke tør ansette folk uten å se dem live i PEOPLE LAB.™ først. Det er litt gøy, medgir Eva med et smil.
Trener toppene
Ledertroikaen i The Assessment Company omtaler PEOPLE LAB.™ som «Toppidrettssenteret for næringslivet».
- Vi jobber alltid tett på forskning som er relevante for våre konsepter og prosesser. Vi holder ikke kurs, vi trener. Gjennom treningen bygger vi selvinnsikt, trygghet og forståelse av hvordan man kan håndtere reelle situasjoner i arbeidshverdagen enda bedre. Vi skaper en trygg og utviklende arena for ledere, spesialister, rådgivere og team som har ambisjoner om å være best innenfor sin bransje, sektor eller disiplin. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for forbedringsarbeidet vi kan bruke PEOPLE LAB.™ til, tilføyer Eva.
- Hvordan er nysgjerrigheten i næringslivet på å prøve ut slike verktøy og prosesser? Til å trene og utvikle seg selv som ledere?
- Selskapene som har jobbet med oss er veldig nysgjerrige, fordi de ser verdien av det. Vi ser ofte at det går opp et lite lys for de som opplever PEOPLE LAB.™ for første gang. Vi opplever at næringslivet her i Trondheim er klare for å utvikle seg og tenke litt annerledes og nytt, sier hun.
- Enkelte er spente første gang, det skal det ikke legges skjul på. De unge synes ikke det er så skummelt. Men for oss som ikke har vokst opp med kamera i fjeset fra vi var barn kan denne filmingen føles som litt mye. Men man er i et rom sammen med mennesker som vil deg vel. Utgangspunktet er at man skal heve sin egen selvinnsikt, og da blir hele settingen i større grad ufarliggjort, forklarer Helene.
- Før man kan skape atferdsendring, trenger man selvinnsikt. Og for å få selvinnsikt er det lurt å ha nysgjerrighet på å se seg selv utenfra og tørre å ta imot profesjonell feedback på det man har prestert, slik at man får satt det inn i en kontekst, sier Lone.
Dårlig ledelse
- Dere er eksperter på å utvikle bedre ledere, men ser sikkert også mange eksempler på det motsatte. Hva er dårlig ledelse?
- Dårlig ledelse kan for eksempel våre når man ikke klarer å skape trygghet og samhørighet på arbeidsplassen, og gir rom til å feile og utvikle seg. Ledere som ikke legger til rette for å jobbe i team, sier Lone.
- Harde rapporteringssystemer, overkjøring og mangel på informasjon, transparens og struktur oppleves gjerne negativt, supplerer Helene og Eva.
Psykisk helse er noe ledere må ta innover seg i langt større grad fremover, mener de, og minner samtidig om at det er lov å være sårbar som leder også.
- Hvilke ledertyper inspirerer dere?
- Ledertypene som imponerer oss er utviklingsorienterte samtidig som de har fokus på det relasjonelle. Lederen må både styre og gi fleksibilitet, mener Helene.
- Ledere som setter utvikling på agendaen, men som også ser hele mennesket, sier Eva til et samtykkende nikk fra Lone.
Egne lederroller
- Dere er ledere selv – hvordan jobber dere med utvikling av egne lederroller i dette selskapet?
- Vi bruker jo selvfølgelig egen medisin, og trener ofte på ulike situasjoner i PEOPLE LAB.™. Da vi gikk inn i selskapet var vi tydelige på våre egne, ulike roller. Vi er flinke til å erkjenne våre respektive styrker og svakheter. Vi er veldig opptatt av å skape en arbeidsplass å trives på, med utvikling på agendaen. Og vi ønsker at alle som jobber her blir hørt, og at det tilrettelegges for å ha det bra både på hjemmebane og på jobb. Work-life-balance er viktig.
- Målet for oss i vårt arbeidsmiljø, er å tørre å være sårbar og være seg selv, trygg på å dele egne meninger og god feedback-kultur. Vi er dessuten veldig lite opptatt av hierarki. Alle kjenner at man har hverandres rygg her. Vi skal ha det bra på jobb, og når vi har det bra på jobb skaper vi også resultater, konstaterer ledertroikaen.