- Vi må aldri klappe oss selv på skulderen og tenke at nå jobben er gjort. Det er alltid rom for forbedring. Alltid.
Offensiv er et passende ord for å beskrive Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i RBK. Travel er et annet. Tove uten mobilen i hånda eller ved øret er et sjeldent syn ifølge de som omgås henne daglig. Når Norges desidert beste fotballag feirer 100 år er det ekstra sant.
Ting kommer ikke av seg selv
Dersom man trekker de store linjene tilbake til 1917, så har ikke flaggskipet i moderne norsk fotball alltid vært like suverene som mange kanskje tror. Av klubbens totalt 24 seriemesterskap har 18 kommet de siste 25 årene. De første 75 klarte de å hente hjem "kun" 6. RBK hadde til og med et par visitter ned i den nest øverste divisjonen. Grovt sett kan vi snakke om tiden før og etter Nils Arne Eggen.
- Er vi blitt for godt vant her i Trondheim?
Dyrhaug smiler godt over bordet inne i Brakka.
- Det er å ta litt hardt i. Samtidig skal vi aldri glemme historien vår. Ting kommer ikke av seg selv. Den som tror det, uansett om det er i RBK eller næringslivet generelt, får seg før eller siden en veldig ubehagelig overraskelse, sier hun til Midtpunkt.
- Noe dere har erfart selv?
- Til en viss grad, ja.
Mer om det litt senere.
Attraktive for næringslivet
I 2017 kommer 70 millioner kroner av budsjettinntektene fra sponsorer og samarbeidspartnere som vil profilere seg sammen med RBK. Ingen klubber eller lag i Norge er i nærheten av tilsvarende finansielle muskler. Totalt omsatte klubben for 230 millioner kroner i fjor, med et resultat før skatt på 33 millioner.
- Økonomi- og markedsavdelingen må ha en veldig takknemlig jobb her på huset?
- Vel, jeg er ikke helt enig i det. Jeg vil heller si at vi som jobber her er særdeles dyktige i det vi gjør. Profesjonelle. Når klubben leverer på øverste hylle på fotballbanen blir vi attraktive for næringslivet. I dag har vi totalt 110 samarbeidspartnere i stort og smått. Det fører igjen til at vi klarer å etablere et solid økonomisk fundament for ytterligere sportslig framgang. Alt dette henger sammen. Det har det alltid gjort. Og det er slutt på sponsing. Jeg tror de fleste er veldig opptatt av å få noe ut av nettverk og samarbeide, og det gjør de med en så sterk merkevare som RBK.
- Dere har sagt nei til aktører som vil være med?
- Det har vi.
- Noen navn?
- Akkurat det holder vi for oss selv, ler hun.
Gjorde omfattende grep
Fra 1992 til 2004 tok klubben 13 sammenhengende seriemesterskap. Kamper mot europeiske storlag i Champions League ble gjengs høstunderholdning på Lerkendal. Så kom VIF, Stabæk, Brann og erkefienden Molde inn og sparket store huller i suvereniteten. Inntektene fra spill i Europa sviktet samtidig som staben hadde est opp til nesten 70 personer.
- Vi skjønte at vi var på gal vei i 2009. I 2011 var underskuddet på over 30 millioner kroner, og den norske driften hadde gått med store underskudd år etter år. Noe måtte gjøres, forklarer Dyrhaug.
I 2011 ble hun konstituert leder etter at Nils Skutle gikk av. I mars 2012 kom Hroar Stjernen inn som daglig leder.
- Jeg var nestkommanderende da, og tok over igjen i 2013 da Stjernen fikk sparken, legger hun til.
For å snu skuta ble det gjort omfattende grep. Antall ansatte, både sportslige og administrative, ble slanket ned til drøyt 20. Stram økonomistyring ble satt i høysetet.
- Voldsomme omveltninger, men de måtte komme, mener hun.
- De største i klubbens historie?
- I hvert fall blant de største.
De av leserne som har hatt i oppgave å si opp ansatte kjenner seg sikkert igjen. Å kutte mange ansatte var en brutal opplevelse for Dyrhaug.
- Samtidig var det tvingende nødvendig. Vi hadde blitt altfor store, sier hun.
Merverdiskaping
At næringsaktører i Trondheim trekker store veksler på å ha Norges og et av Skandinavias beste fotballag i byen, er det overhode ingen tvil om.
- De som kommer for å se kamp på Lerkendal legger igjen mye penger. De må ha et sted å bo. De må spise og drikke. Reise. Mange vil handle. Jeg har ingen eksakte tall på merverdiskapingen, men over tid blir dette betydelige summer, mener Dyrhaug, som samtidig understreker at uten betydelig oppbakking fra næringslivet i Trondheim så hadde jobben hennes vært langt vanskeligere.
- Det er klare synergieffekter i spill her, sier RBK-sjefen.
Man skal ikke gå mange tiår tilbake før suksess på fotballbanen og i næringslivet var to vidt forskjellige utfordringer. De siste 25-30 årene har det imidlertid blitt stadig vanligere for bedrifter i Trøndelag å bruke RBKs mange oppturer og postulater som læringsmodell for egen virksomhet.
- Etter min mening så går dette begge veier.
- Å spille hverandre gode som Eggen gjerne postulerer?
- Det kan du godt si.
Nesten aldri lei
På treningsfeltet rett utenfor Brakka spiller juniorlaget til RBK five-a-side mens maisola glinser i kunstgresset. Ellers er aktiviteten på Lerkendal relativt beskjeden. Enn så lenge. Dyrhaug og resten av staben hennes er nemlig godt i gang med planleggingen av 100-årsjubileet. Den topper seg når 1900-laget med gamle storheter som Mini og Ola By Rise barker sammen mot 2000-laget med blant annet Steffen Iversen og Vidar Riseth på matta, på selve stiftelsesdatoen 19. mai.
- Det kommer til å bli en utrolig morsom kamp, smiler Dyrhaug mens hun prøver seg med ballen.
- Blir du aldri lei av fotball?
- Jeg vil ikke bruke ordet lei, men det hender at media dekker ting som jeg ikke fatter kan være av interesse for noen.
- Du leser ikke hver spaltemillimeter som skrives om RBK med andre ord?
- Jeg leser veldig mye, men ikke alt, avslutter hun.
Hvis du vil gjøre et dypdykk i klubbens historie, anbefales den ferske jubileumsboka 100 år med RBK av Geir Svardal.