- Jeg kjenner ikke til at noe tilsvarende har vært gjort før. Ja, det har krevd mye av oss, men responsen har vært helt fantastisk.
Det sier Morten Smidesang i kommunikasjonsbyrået Smidesang & Lyng. De har langt på vei snudd rekrutteringsprosessen på hodet på jakt etter nye medarbeidere.
- De flinkeste fagfolkene kan velge og vrake i jobber, og søker ikke jobb i et selskap de ikke kjenner. Så vi bestemte oss for å gi de en reell mulighet til å bli kjent med oss, velge eller vrake oss. Løsningen ble et omvendt jobbintervju, sier han til Midtpunkt.
Smidesang & Lyng ble etablert i Trondheim i 2014, holder til på Digs, og åpnet også kontor i Oslo i 2019. Virksomheten, som teller fire ansatte per i dag, har omsatt for mellom 7 og 9 millioner med et resultat på 2-3 millioner årlig de siste fem årene. Nå vil de vokse videre.
Kjente ikke spørsmålene
Prosessen startet med at de hyret inn en uavhengig konsulent som fikk i oppgave å finne ut hva folk i kommunikasjonsbransjen forventer seg av Smidesang & Lyng dersom de skulle begynne å jobbe der.
- Vi kjente ikke spørsmålene på forhånd. Vi visste bare hvor og når vi skulle møte for å bli intervjuet, forteller han.
- Hva spurte folk om?
- Om alt fra kulturen innad i byrået vårt og lønnsnivå, til work/life balanse og hva vi faktisk gjør for kundene. For å nevne noe som mange lurer på, men ikke alltid får svar på før man søker på en stilling.
- Er dette overførbart til andre bransjer og større bedrifter?
- Ja, det tror jeg. Hvem du skal jobbe med, kulturen i selskapet og hva du kan forvente i lønn, tenker jeg er viktig, uansett størrelse på selskapet.
Over 500 søkere
- Resultatet har vi presentert på en ganske annerledes karriereside. Vi fikk også laget en "match-kalkulator" på siden, som du kan bruke underveis for å få svar på hvor godt vi passer sammen, sier Smidesang.
- Det har kommet så mange fine tilbakemeldinger, og når vi i tillegg står igjen med over 500 søkere er det mer enn vi kunne drømt om, legger han til.
- Den klassiske stillingsannonsen ville kanskje gitt oss 50 søkere, men enda viktigere er det at vi ser at mange av søkerne er på et nivå vi ikke har truffet før, mener Smidesang.
Unike resultater
Rekrutteringsekspert Helene Møller Rørvik, faglig ansvarlig i The Assessment Company, mener at den omvendte intervjuprosessen og ikke minst resultatene som Smidesang & Lyng har oppnådd, er helt unik.
- At bedriften har truffet hos så mange relevante søkere er i dagens kandidatmarked intet annet enn utrolig, og veldig moro! De har nådd ut med et budskap som ikke bare viser hva potensielle arbeidstakere får ta del i om de jobber der, men de har bydd på seg selv og gitt kandidatene et innblikk i hvem de får jobbe med. Arbeidsmiljø, kollegaer og hvem du vil få som leder er noe vi ser kandidater er veldig interessert i. De tradisjonelle løsningene – «send CV og søknadstekst» – kan hindre flere i å søke, da man kanskje ikke har en oppdatert, tilpasset CV for hånden, eller føler seg usikre på hva som er riktig å inkludere i en søknadstekst. Det er helt tydelig at Smidesang & Lyng har lyktes med budskapet, kampanjen og søknadsformatet, konkluderer Helene Møller Rørvik.
Morten Smidesang tror at denne måten å tenke rekruttering på har kommet for å bli.
- Ambisjonen var å lage verdens beste stillingsannonse. Siden vi valgte å være såpass åpne og uformelle, opplevde vi å få det samme tilbake. Fremfor stivbente søknader har det rent inn med personlige tekster, som har gitt oss et ekte innblikk i menneskene bak CV-ene. Jeg tror ikke vi kommer til å rekruttere på den klassiske måten igjen, svarer Smidesang.
Les hele saken i siste utgave av Midtpunkt!