Den nye reiselivsdirektøren vil lære av vestlendinger og nordlendinger.
To år etter at May Britt Hansen sluttet som reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv AS for å bli salgsdirektør i Nordic Choice Hotels er hun tilbake i Stiftsstaden og på gamle tomter i Nordre gate 11 – nå som reiselivsdirektør i Visit Trondheim. Hansen overtok stillingen fra Stig Hillestad, som snedig nok gikk motsatt vei og kapret Hansens posisjon i Nordic Choice.
- Gratulerer med nyjobben! Hvordan har din første arbeidsuke vært?
- Takk! Det er artig og spennende å komme tilbake til beste byen i Norge og få lov til å jobbe i Visit Trondheim, selskapet som skal bidra til vekst og omdømme for Trondheim som arrangements-, møte- og besøksby. De første dagene har jeg brukt til å få innsikt i hva den enkelte ansatte i Visit Trondheim jobber med. Det er mange spennende ting på gang. Vi er i oppstarten av sommersesongen, der vi lanserer nye opplevelser i byen for de mange besøkende til byen, og som også kan benyttes av innbyggerne av byen. Jeg har truffet og hilst på hele guidekorpset i Trondheim – faktisk er det 30 nye gode verter som er ferdig med guidekurset for byen vår denne sesongen. Disse gjør en utrolig viktig jobb med å fortelle cruise- og hurtigruteturistene om byens historie, muligheter og hemmeligheter.
Het debatt
- Du kommer inn i en spennende tid der reiselivsorganisasjonene i Trøndelag diskuterer fremtidens organisering av reiselivet, og en felles reiselivsstrategi. Aktører i næringen har den siste tiden hevdet i media at uenigheter om organisering har vært en bremsekloss for strategiutviklingen. Din forgjenger uttalte at det pågår en maktkamp i reiselivsnæringen i Trøndelag. Hva blir din tilnærming i denne debatten, som mange mener går mellom å fremheve Trondheim som destinasjon kontra tilbudene i resten av Trøndelag?
- Min tilnærming er jo at by og land, det vil si regionen, skal jobbe sammen. Ser vi på Trondheim som motor og storbyen, vil jo opplevelser på Røros og Den Gyldne Omvei kunne være viktig for å øke attraksjonskraften til regionen. Så er det slik at organisering er et verktøy til å få til ting, og en kan absolutt finne synergier med bedre organisering. Men til syvende og sist er det hva som skjer operativt i hverdagen som avgjør hvordan en lykkes. Utvikling er nøkkelen for alle som jobber med reiseliv, og for Visit Trondheim handler det om å skape vekst i gjestedøgn og omsetning til de medlemmene og eiere vi har. Derfor vil samarbeid med aktører som kan skape vekst med fokus på arrangement og kongress være viktig for våre medlemsbedrifter innenfor overnatting, transport, restaurant, opplevelser, shopping og lignende. Det er derfor like avgjørende at SINTEF og NTNU innenfor sine forskningsmiljøer bidrar til å sette Trondheim på verdenskartet, som Starmus, eller at idretten for eksempel søker om å få nasjonale og internasjonale mesterskap til regionen.
Henger etter nord og vest
- Verdiskapingen fra reiselivet i regionen vår øker med 4-5 prosent, og vi har en markedsandel som ligger stabilt på 8 prosent. Samtidig ser vi at veksten på eksempelvis Vestlandet og i Nord-Norge er både to og tre ganger så høy. Hva kan vi lære av vest- og nordlendingene?
- De har samlet seg om samarbeid og blitt enige om noen få spydspisser innenfor internasjonal turisme. Vestlandet har fjordene – Nord-Norge har Lofoten og Nordkapp. Internasjonalt mener jeg vår region har Trondheim som mat- og kulturby gjennom alle festivaler, bryggerier og spisesteder. Pilegrimsleden som ender opp i byen vår kommer inn fra ulike retninger i regionen. Røros som verdensarvsted samt tilgjengelig og fin natur må også nevnes.
- Hva er det vi er gode på her, der andre kan lære av oss?
- Vi er gode på festivaler og mat og drikke, og har masse av dette i Trondheim by. Men du finner det også på Den Gyldne Omvei, Stiklestad eller Røros. Visit Trondheim lanserer nå 5 walks i byen vår som du kan ta med eller uten vertskap, med mat og drikke som tema; Bryggerwalk, Gourmetwalk, Burgerwalk, Fiskewalk… Jeg skal forresten ut og teste fiskewalken nå i ettermiddag som starter i Ravnkloa, går via Sushibar, og ender opp på Havfruen fiskerestaurant. Turen tar om lag to timer, og passer både for besøkende og innbyggerne i Trondheim.
Storytelling treffer
- Hvilke trender i reiselivet internasjonalt kan vi profitere på i Trondheimsregionen med de mulighetene som finnes her?
- Folk er opptatt av storytelling, og det har vi masse av her. Så er mat i tiden, og ikke minst kulturelle opplevelser, og da kan du være lenge i Trondheimsregionen og ta for deg av alt fra Olavsfestdagene, Matfestivalen, Pstereofestivalen, jazz, opera eller blues. Så kan du få med deg Bakklandet, Nidarosdomen, Nidelva, Munkholmen og alle de andre fine stedene.
- Hva er de viktigste oppgavene du skal ta fatt på fremover?
- Først og fremst å bidra til at flere nordiske og internasjonale arrangementer og kongresser legges til byen. Få fart i salget av opplevelser som både besøkende og innbyggerne kan nytte seg av. Og ikke minst bli kjent med staben her og lytte til hva våre reiselivsaktører og næringa mener vi må bli bedre på.
- Kan Næringsforeningen bidra til å gjøre Trondheimsregionen enda mer attraktiv for tilreisende?
- Alle som har virksomhet i Trondheimsregionen kan bidra til å arbeide for at flere arrangementer legges til byen vår. Så Næringsforeningen kan jo oppfordre og inspirere sine medlemmer til det. Så skal Visit Trondheim selvsagt sørge for at de som ønsker å selge inn Trondheimsregionen vet hva som finnes av tilbud som er interessant for den enkelte og bistå i innsalget og planlegging. Det finnes bare muligheter! avslutter den nye reiselivsdirektøren May Britt Hansen.