• Hovedkontor på Brattøra. - Trondheim er hjertet i virksomheten til SJ Norge. Det er helt logisk, både praktisk og geografisk, at vi samler kjerneaktiviteten vår her, sier administrerende direktør Rikke Lind i SJ Norge. Hovedkontor på Brattøra. - Trondheim er hjertet i virksomheten til SJ Norge. Det er helt logisk, både praktisk og geografisk, at vi samler kjerneaktiviteten vår her, sier administrerende direktør Rikke Lind i SJ Norge.

Sjef på skinner

Da Rikke Lind overtok sjefsstolen i SJ Norge for et drøyt år siden, hadde nærmere to år med kvelende pandemi herjet hardt med omsetning og inntjening til den ferske togoperatøren.

- Jeg vil komme med en oppfordring til næringslivet i Trondheim: Ta mer tog! Trondheim-Oslo er den mest flytrafikkerte korridoren i hele landet. Det er lett å snakke om miljøbevissthet og det grønne skiftet, men handling betyr mer enn ord.

Rikke Lind, administrerende direktør i SJ Norge, lener seg tidlig framover i stolen inne på møterommet over Trondheim S.

Fellesarealene, gangene og kontorene bærer fremdeles litt preg av innflytningssjau. Togselskapet hadde inntil 1. januar i år base i Oslo. Nå har hovedkontoret fått splitter ny adresse i Trappehuset på Brattøra.

- En offensiv oppfordring?

Lind smiler.

- Det kan du godt si. En god start er å ta toget en vei, og fly den andre, sier Lind som er tilhenger av "practice what you preach".

- Etter at jeg startet i jobben setter jeg stadig mer pris på komforten og enkelheten ved togreisen sammenlignet med annen transport. Dessuten er det et perfekt kontor. Du får jobbet effektivt, godt og ikke minst sammenhengende underveis.

Samler kjerneaktiviteten

Midtpunkt er på besøk i det nye hovedkontoret dagen før den offisielle åpningen. Det er travelt. Telefonene ringer. Lind og informasjonssjef Hilde Lyng sjonglerer journalister fra NRK og Adressa. Om en knapp time er det allmøte for alle ansatte. Dialogen med Samferdselsdepartementet er løpende.

- Trondheim er hjertet i virksomheten til SJ Norge. Det er helt logisk, både praktisk og geografisk, at vi samler kjerneaktiviteten vår her. Bane NOR er også svært fornøyd med beslutningen, sier Lind til Midtpunkt.

I tillegg til det nye hovedkontoret i Trondheim, har togselskapet filialer i Steinkjer, Røros, Dombås, Åndalsnes, Hamar, Mosjøen, Bodø og Oslo.

- Det gir oss viktig nærhet og tilstedeværelse i områdene vi kjører, sier hun.

Det norske datterselskapet av svenske SJ (Svenske Jernbaner), har siden juni 2020 kjørt persontog på region- og fjerntogstrekningene Dovrebanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Rørosbanen, samt lokaltogstrekningene Saltenpendelen og Trønderbanen.

- Anbudsperioden til Trafikkpakke 2: Nord, varer fram til 2028 med mulig forlengelse til 2030, forteller Lind.

En brutal inngang

Totalt teller norske SJ nå om lag 400 medarbeidere – fra ledelse og administrasjon til driftssentral og kjørende personell. 210 av disse befinner seg i Trondheim.

- Det er i all hovedsak folk med lang og uvurderlig erfaring fra togdrift i Norge gjennom flere tiår. Det gjør oss særdeles godt rustet til å levere gode togtjenester framover, understreker hun.

SJ Norge leier togsett av statseide Norske Tog, og kan i tillegg supplere med egne vogner fra det svenske morselskapet.

- Dere begynte å kjøre sommeren 2020, bare noen måneder etter at Covid eksploderte. En trang start?

- Helt klart. Det var en brutal inngang, sier hun.

Det er ikke noen overdrivelse. Aktører innen persontransport, uavhengig av type, var blant de som ble hardest rammet av nedstenginger og nådeløse Covid-restriksjoner.

SJ Norge hadde i 2020 en omsetning på 602 millioner kroner og et årsresultat på minus 63 millioner kroner.

2021 viste en omsetning på i 1.240 millioner kroner med en negativ bunnlinje på 347 millioner kroner. Tallene for 2022 er ikke klare ennå.

- 2022 var et langt bedre år for oss. 2023 blir det første hele normalåret, sier hun til Midtpunkt.

I 2019, som var det siste året med normal drift før pandemien, men da med Vy som operatør, var det cirka 3,5 millioner reisende på region- og fjerntogstrekningene.

- Nå gleder vi oss over å se at pilene peker oppover på samtlige strekninger igjen, legger hun til.

Stjeler gjerne gode ideer

Rikke Lind ble ansatt som administrerende direktør i SJ Norge for litt over et år siden.

54-åringen, som opprinnelig er utdannet lærer, kommer til jobben med solid erfaring og lederballast.

Seks år som statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet samt fartstid fra flere ulike næringslivsorganisasjoner, som Energibedriftenes landsforening og Norges rederiforbund, er noe av det man finner i CV-en hennes.

De siste 10 årene har hun vært generalsekretær i Redningsselskapet.

- Hva tar du med deg inn stillingen som SJ-sjef i Norge?

Kjapp tenkepause.

- Evnen til å sette en klar og tydelig retning for selskapet. Det er viktig å huske at 2023 blir det første normale driftsåret vårt. Hele organisasjonen ble kastet ut på voldsomt dypt vann da vi begynte å kjøre i Norge sommeren 2020. Å etablere seg i et nytt marked er vrient – å gjøre det midt i en historisk pandemi gjorde det enda mer vanskelig. Uforutsigbarhet og usikkerhet har vært hverdagen vår. Så jeg går inn i jobben med et ønske om å være motiverende og framtidsrettet. Være tydelig og uredd når det gjelder beslutninger og innovasjon, sier hun til Midtpunkt.

- Og jeg stjeler gjerne gode ideer dersom de fungerer for oss, smiler hun.

Dobbeltspor framfor tog til Tromsø

Dersom Lind hadde fått bestemme over den samferdselspolitiske pengesekken i Norge, er hun klar på hva som står øverst på ønskelista.

- Dobbeltspor videre opp dalen fra Hamar. Her er det veldig mye å hente. Det vil korte ned reisetiden betydelig, gi enda flere avganger og langt flere passasjerer. Miljøgevinsten er selvsagt enorm.

- Hva med utvidelse av Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø?

- En god tanke, men samferdselsbudsjettene er ikke utømmelige. Den samfunnsmessige gevinsten er større med dobbeltspor på så store deler av strekningen som mulig mellom oss og hovedstaden, sier Lind.

- På strekningen Bodø - Oslo, nevn tre plasser du legger fra deg alt og bare nyter landskapet utenfor togvinduet?

- Polarsirkelen, den nordlige delen av Trøndelag og over Dovreplatået.

- Tre ting du aldri reiser uten på tog?

- Mobil, headset og en bok.

- Tre ting du kan love passasjerene til SJ Norge de neste årene?

- Ha de mest serviceinnstilte medarbeiderne, forbedret punktlighet på Trønderbanen, og fire nye vogner med Premium Pluss hvilestoler; to nye til togene på Dovrebanen og to nye til togene på Nordlandsbanen.

 

Tekst og foto: Jan Are Hansen