• – Vi er veldig stolte av hva Radionor-teamet har oppnådd, og vi har gjennomført tiltak for å klare å møte økt etterspørsel også i 2024, forteller daglig leder Raymond Søderholm, flankert av ansvarlig for markedsføring Vigdis Stoum (t.v.) og program manager Hanne Sjøvold Hansen. Foto: Kenneth Stoltz – Vi er veldig stolte av hva Radionor-teamet har oppnådd, og vi har gjennomført tiltak for å klare å møte økt etterspørsel også i 2024, forteller daglig leder Raymond Søderholm, flankert av ansvarlig for markedsføring Vigdis Stoum (t.v.) og program manager Hanne Sjøvold Hansen. Foto: Kenneth Stoltz

Omsetningshopp for verdensledende teknobedrift

Radionor Communications skaper moderne, samfunnskritiske teknologisystemer og ble i mai kåret til beste internasjonale bedrift Midt-Norge.

– Vi er en godt skjult hemmelighet i Trondheim, smiler en lykkelig prisvinner, daglig leder Raymond Søderholm, som tar imot hederen til selskapet under Global Business Day i DNBs auditorium siste dagen i mai.

Det er nok riktig at selskapet har gått litt under radaren i løpet av årene gründeren Atle Sægrov møysommelig bygget teknologien og selskapet fra etableringen i 2000. Inntektskurven har vært nokså flat de første to dekadene da fokuset var mest på avansert forskning, men desto brattere og i Gaselle-land de siste fire-fem årene. I juni 2022 tok Raymond Søderholm over stafettpinnen som sjef i selskapet, mens Sægrov, som fortsatt er største eier med om lag 30 prosent av aksjene, er tilbake i rollen som CTO.

Radionor la et historisk godt år bak seg i 2023 med 230 millioner kroner i omsetning og et resultat før skatt på hele 136 millioner kroner. Selskapet med 30 ansatte er godt rustet for videre strategisk vekst, men er stadig på leting etter å rekruttere flere talenter til den høyteknologiske virksomheten.

Ikke for hvem som helst

Radionor Communications sine kunder er EU og NATO-landene, og selskapets teknologi og produkter er underlagt streng eksportkontroll fra Utenriksdepartementet. Primærmarkedet er forsvarsindustrien, mens sekundærmarkedet er samfunnskritisk myndighetskommunikasjon. Konkurrentene er alle de største konsernene i verden som driver med militær taktisk radiokommunikasjon.

Søderholm beskriver et forsvarsmarked som er hardt å komme inn på, og anbudsprosesser som er mildt sagt krevende når regjeringer skal handle avansert teknologisk utstyr til sine respektive militære styrker.

– Forsvars- og sikkerhetsmarkedet er preget av meget komplekse og lange prosesser som ofte tar 5-10 år fra start til anskaffelse. Vårt konkurransefortrinn er at vi er verdensledende på neste generasjons militær- og samfunnskritiske kommunikasjons- og navigasjonssystemer. Vi er de eneste som har klart å utvikle «phased array»-kapasitet for radioer, og ligger minst ti år foran konkurrentene våre, røper Søderholm for et interessert publikum under Global Business Day, som samler regionens eksporterende bedrifter i regi av Internasjonalt fagråd i Næringsforeningen.

Bakgrunnen for den sterkt økende etterspørselen etter Radionors ledende kommunikasjonsteknologi er naturligvis den dystre geopolitiske situasjonen med krig, kriser og uroligheter mange steder i verden – ikke minst i vårt naboland Russland. Systemer som sikrer at kritisk kommunikasjon kommer fram både sivilt og militært i krise og krig er helt fundamentalt for å møte trusler som utfordrer sikkerheten vår.

Suksess etter år med prakk

Omsetningskurven for selskapet var som nevnt lav og flat i bortimot 20 år, og Søderholm legger ikke skjul på at utfordringene har vært mange underveis før det endelig har tatt virkelig av.

- Gründerskap, innovasjon og teknologisk nyskaping i verdensklasse tar tid å utvikle og få på markedet. Men i dag får vi igjen for det, og vi ligger ti år før konkurrentene våre i utviklingsløpet, fastslår Søderholm.

 

Les saken og flere nyheter fra næringslivet i Midt-Norge i Midtpunkt!