• Høytflyvende direktør. Sjefen for Visit Trondheim, Kirsten Schultz, ønsket 800 deltagere på Norwegian Travel Workshop velkommen til fire dagers konferanse i Trondheim dinglende fra lufta på Clarion Hotel Brattøra. Foto: Broadstone Network Høytflyvende direktør. Sjefen for Visit Trondheim, Kirsten Schultz, ønsket 800 deltagere på Norwegian Travel Workshop velkommen til fire dagers konferanse i Trondheim dinglende fra lufta på Clarion Hotel Brattøra. Foto: Broadstone Network

Samler verden under ett tak i Trondheim

- For mange japanere er Trøndelag og Norge et eksotisk sted på den andre siden av kloden. Det er jo her trollene bor.

Kazuki Amano, operations manager for Alis Tours, som har hovedkontor i Tokyo, smiler lurt ved bordet inne i vrimleområdet i Trondheim Spektrum.

- Vi merker at interessen er tilbake på samme nivå nå som før Covid, sier han. 

Utenlandske kjøpere av norske reiselivsopplevelser fra hele 31 land var nylig samlet i Trondheim for å delta på Norwegian Travel Workshop 2024. Der møtte de representanter fra over 300 norske aktører som håper å selge inn tjenestene og opplevelsene sine. 28 av disse er fra Trøndelag.

Japansk skreddersøm

Japanske Kazuki Amano har deltatt på messa flere ganger.

- Første gang var i 2012. Da ble den arrangert utenfor Oslo. Jeg husker dessverre ikke stedet, forteller Amano, som understreker verdien av å møte tilbydere i en slik B2B-setting.

- Det handler om å bygge de gode nettverkene. Vi er litt annerledes enn de fleste andre japanske turistoperatører. De kjører vanligvis faste, felles reiseopplegg for store grupper. Det er litt kjedelig. Vi har vokst på å skreddersy unike pakker for kundene våre, forteller han.

- Hvor godt kjenner japanere til Norge generelt, og hva kommer de for å oppleve?

- Japan importerer jo veldig mye fisk, spesielt laks, fra Norge. At landet er en stor oljenasjon, er også velkjent. Det er nok alle naturopplevelsene som trekker japanere hit. Det kan være alt fra nordlyset og fjordene til båtreiser langs kysten. Men det er mer sammensatt enn mange kanskje tror. Interessen for lokal mat, og kulturelle og aktive opplevelser, er økende i Japan, sier Amano. Selv har han besøkt både Inderøy og Stiklestad mellom all møtevirksomheten i Trondheim.

- Vikinger og vikinghistorie er fascinerende for japanere. Her er det muligheter, avslutter Amano fra metropolen Tokyo.

Kommer igjen og igjen

- En betydelig andel av kundene våre er ofte godt voksne mennesker på oppdagelsesreise for å lære mer om røttene sine her i "gamlelandet".

Det sier Marcelo Guimaraes, CEO i Discover Scandinavia Tours, som har hovedkontor i solfylte Florida.

Katie Morgan, senior travel designer i Arts & Leisure Tours, er enig.

- Vi holder til på den andre siden av grensen, like utenfor Toronto i Canada, og det er en fellesnevner: mange amerikanere og kanadiere er opptatt av slektskap, røtter og opphav, sier hun til Midtpunkt.

De to opererer innen "high-end"-segmentet, det vil si kunder med høye krav kombinert med relativt romslig disponibel inntekt.

- Kvalitet og komfort er viktig for denne kundegruppen. Samtidig må opplevelser og inntrykk være autentiske og ekte. Det er en balansegang som tilbyderne her kan levere på, mener Guimaraes.

- En del som besøker oss får sjokk av prisnivået?

Morgan smiler.

- Det hender. Heldigvis, hvis jeg kan bruke et sånt uttrykk, har de nordamerikanske valutaene styrket seg betraktelig mot den norske krona de siste årene, sier hun.

Det er åpenbart at Norwegian Travel Workshop er ei svært matnyttig messe for de to operatørene.

- Dette er åttende gang jeg deltar, forklarer Morgan.

- Og min niende, smiler Guimaraes.

Trekker sammen

Kirsten Schultz, daglig leder i Visit Trondheim, er en travel dame. Kanskje ikke så rart – med gjester fra 31 land og over 300 reiselivstilbydere, er det nok å holde styr på.

- Jeg elsker å se all denne aktiviteten, smiler hun mens hun guider nedover den "trønderske gata" av stands og utstillinger inne i Trondheim Spektrum.

Norwegian Travel Workshop er en B2B reiselivssamling i regi av Innovasjon Norge. Trondheim skulle egentlig arrangere i 2020, men det satte pandemien en effektiv stopper for.

- De trønderske reiselivsnæringene har reist seg igjen?

- Det har vært vriene år for mange, men nå trekker vi voldsomt godt i lag, fastslår Schultz før hun haster videre.

Inn i Trollheimen

For de aller fleste (voksne) nordmenn er troll nesten for trivielle skapninger å regne – det er fortellinger og historier vi har fått inn med morsmelka. For mange tilreisende er imidlertid mytologien rundt disse særnorske kjempene både fremmed og fascinerende.

- Troll finnes. Jeg har sett dem mange ganger, smiler Åse Børset.

Hun er selverklært trollforsker og en av gründerne bak Home of the Trolls, en naturbasert opplevelsesbedrift med base i Rindal.

- Men hele Trollheimen er kontoret vårt, sier hun.

- En annerledes måte for turister å oppleve et av de vakreste områdene i Norge?

- Absolutt. Vi kombinerer det mytiske med fantastiske kultur og naturopplevelser. Det er en link som mange setter pris på, legger hun til.

Børset og bedriften Home of the Trolls har utvilsomt fått mye drahjelp av filmen Troll (2019), som er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix på verdensbasis. Oppfølgeren Troll 2, med flere scener spilt inn i Trondheim nå i mars, er underveis og lanseres høsten 2025.

- Vi etablerte Home of the Trolls allerede i 2014. Men det er nok ingen tvil om at mange som har sett Troll har lyst til å oppleve fjellene, naturen og omgivelsene fra filmen, mener Børset.

Maritim vekst

- Man får et helt unikt bilde av det historiske Trondheim når man opplever byen fra elva eller fjorden. Det er tilbakemeldingene vi får fra de som er med på båtturene våre, forklarer Millan Skjærbusdal, daglig leder i Trondheim by Boat.

Det maritime opplevelsesselskapet, som ble etablert av Amanda Hausken i 2019, har nå vokst til 11 ansatte. De to båtene Frøya og Himinglæva kjører turer på Nidelva og Trondheimsfjorden gjennom hele året.

- En stor del av passasjerene, spesielt på sommerhalvåret, er cruiseturister. Samtidig ser vi også at andre grupper med tilreisende fra utlandet er interessert i båttilbudene våre, sier Skjærbusdal til Midtpunkt.

- Er Norwegian Travel Workshop en god arena å vise seg fram på?

- Det vil jeg definitivt si. Det er en unik måte å møte de som vurderer å kjøpe tjenestene våre ansikt til ansikt. I tillegg er det et kjempegodt sted å utveksle erfaringer med andre aktører innen trøndersk reiseliv, legger hun til.

 

Tekst: Jan Are Hansen