- Vi står på startstreken til noe betydelig større, sier administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet i Norbit Group.
Norbit-direktør Per Jørgen Weisethaunet ønsker Midtpunkt varmt velkommen til Lade Teknopark i Vinmonopolets gamle tapperi vis-à-vis E. C. Dahls bryggeri. Her ligger Norbit Groups hovedkontor, utviklingsavdeling og kabelfabrikk.
Impelloanalysen viser at Norbit hadde høyest vekst av alle teknologiselskaper i Trondheimsregionen i perioden 2010-2015. Omsetningen økte 7,3- gangen i perioden, og passerte 350-millionersmerket i 2017. Og vekstvinner Norbit tar stadig nye, målrettede skritt på veien mot å bli markedsleder internasjonalt.
Produserer hjemme – selger ute
Datterselskapet Norbit SubSea har eksempelvis doblet omsetningen fem år på rad. Det siste kvartalet har vært det beste noensinne for Norbit SubSea. Slik har det vært i samtlige kvartalsrapporter de siste fem årene. I første kvartal i år har de levert til ti land – men ikke til Norge.
- Reflekterer dette at dere lykkes i markedsstrategien internasjonalt?
- Det er riktig. Vi leverer mest ute – vi begynner der. Utgangspunktet vårt er ett enkelt spørsmål: - Hva er det brukerne trenger? Når vi har funnet svaret, prøver vi å løse kundenes problemer, forteller Weisethaunet.
- Hvordan har dere klart å slå igjennom på det globale markedet?
- Litt av hemmeligheten er at vi har rekruttert dyktige folk med markedskunnskap, lang erfaring og et relevant nettverk. Disse kommer ofte fra de store markedslederne og er med på å dra kommersialiseringen i riktig retning.
Rekkevidden på produkt- og tjenestespekteret innenfor Norbits fire forretningsområder er enormt – det går fra subsea til verdensrommet.
- Selv om vi jobber veldig bredt, er det viktig å huske på at vi er svært spisset innenfor små nisjer. Vi velger oss ut områder der vi kan bli veldig gode. Til gjengjeld skal vi holde Champions League-nivå i våre markedsnisjer. Å bli nummer to gir null omsetning. Så enkelt og brutalt er det.
- Jeg liker å tenke på Norbit som «den lille, dynamiske Kongsberg Gruppen», og mener med det at vi jobber bredt med mange forretningsområder innenfor teknologi. Mange har sagt til oss at vi burde fokusere på færre områder, men vi har stor tro på at denne modellen er riktig for oss, fortsetter Weisethaunet.
- Hvordan jobber dere for å sikre at den utrolige vekstkurven fortsetter?
- Vi er hele tiden på søken om man skal utvide. Planen er å vokse både organisk og gjennom oppkjøp. Aptomar, som har hatt finansielle eiere inntil nylig, er ett ferskt eksempel der vi har kjøpt og gått inn som industrielle eiere. Det blir interessant, og ser bra ut så langt. Så vi er kontinuerlig på utkikk etter gode forretningscase, røper Norbit-sjefen. Men vi må skynde oss langsomt, selv om vi er utålmodige. Vi er fortsatt et lite selskap i global sammenheng, påpeker han.
Satser på sonarsystemer. Norbit har brukt over 50 millioner kroner på å utvikle et fullintegrert multistrålesonarsystem. Et solid markedsapparat for sonarteknologien, er avgjørende for suksess. Kofferten har en pakkepris på rundt millionen. Størrelsen og vekten på under 23 kilo gjør at sonaren kan sendes som vanlig bagasje på fly. Et logistikkmessig pré for brukeren, og fordel oss fremfor konkurrentene, sier Weisethaunet fornøyd.
Likelønn for roboter
Noen spør hvorfor Norbit driver fabrikker med nesten 100 ansatte til sammen på Røros og i Selbu i stedet for å sette ut produksjonen i Østen. Det er en helt uaktuell problemstilling for Norbit Gruppen, sier selbyggen i sjefsstolen.
- Vi mener at når folk som har kompetanse på industriproduksjon kobles med solid utviklingskompetanse så skjer det spennende ting. Bedrifter som flagger ut produksjonen mister ofte denne dimensjonen. Det ligger et snev av patriotisme her også, innrømmer Weisethaunet. - Vi vil at det skal stå Made in Norway på produktene våre – og ikke bare Designed in Norway.
- Robotene i Norge har forresten ikke høyere lønn enn robotene i Kina, legger han til med et smil.
Genetiske ingeniører
Noen robot er han ikke, men lang driftstid og sterke batterier, det har åpenbart Per Jørgen Weisethaunet som har fulgt Norbit fra gründerfasen til industrielt vekstselskap.
- Jeg kom inn som ansatt nummer tre eller fire – regnskapssjefen og jeg har en liten disputt gående på hvem som kom først av oss – tilbake i 1995.
Weisethaunet ble kjent med gründer Steffen Kirknes mens han trente judo i Selbu på ungdomsskolen. Deretter fulgte sommerjobbing hos MicroDesign mens han studerte mikrobølge- og radioteknikk ved NTH. Da Kirknes forlot MicroDesign og gründet Norbit i 1995, hoppet Weisethaunet etter. I 2001 tok han over som leder for sju ansatte. Den første lederoppgaven var å flytte selskapet fra daværende kontoradresse Stjørdal til Lade Teknopark i Stiklestadveien 1.
- Vi har hele tiden hatt fokus på teknologiutvikling innenfor elektronikk. Vi produserer og leverer, og gjennom dette utvikles selskapet stein på stein. Vi har alltid vært opportunistiske i den forstand at vi hele tiden har lett etter nye muligheter. Og så har vi lyktes i å hente gode folk, sier Norbit-sjefen, som føler seg privilegert over å få jobbe sammen med så mange dyktige mennesker.
- Vi har et ganske internasjonalt miljø her ved hovedkontoret i Trondheim – det er en egen historie bak hver ansettelse. Dette er det jeg kaller «genetiske» ingeniører som blomstrer når de får krevende oppgaver og er i et miljø med kompetente, likesinnede folk rundt seg. Vi skal ikke gå i veien for dem, men la dem få ta avgjørelser og løse problemer.
Han mener at kreativitet i rekrutteringsprosessene og stor grad av autonomi i problemløsningen betaler seg. Siden Norbit vant prisen som Beste internasjonale bedrift i Midt-Norge i fjor, er to nye utekontorer etablert. En del softwareutvikling foregår i Ungarn og på Island. Salgs- og markedsarbeid finner sted på de øvrige utekontorene.
- I den internasjonale arbeidshverdagen der våre folk er ute i felten hele tiden, er vi avhengig av kommunikasjonsverktøy som Google Hangout og Skype. Det jobbes mye i team på tvers av fag- og landegrenser.
Men hovedkontoret skal bestå på Lade.
Nyttig medarbeider. En robot gjør jobben minst like godt i produksjonshallen på Røros som i Kina, mener Norbit-sjefen.
Perfekt plassering
- Dere blir stadig flere medarbeidere, og har mål om å doble omsetningen i løpet av 2021. Samtidig er industriarbeidsplasser på vikende front for boligbygging i enkelte områder av byen. Er det plass til dere nederst i Ladebekken i fremtiden?
- Enn så lenge skal vi være på Lade, ja, og jeg regner med at vi blir her enda en god del år før det vil skje større endringer i området her som eventuelt vil påvirke oss. Plasseringen er veldig sentral, og nærheten til byen er viktig.
- Det er bra at det er parkering og nærhet til jernbane. Strindheimtunnelen har betydning, sykkelavstand til der studentene bor og så videre, ramser han opp. Det er perfekt for oss her. Håper å være her lengst mulig, konkluderer han.
- Hvordan er det å sitte samlokalisert med så mange andre teknologiselskaper i Lade Teknopark?
- Det er egentlig positivt, det, men det blir dessverre ikke så mye samhandling med andre bedrifter her i en travel hverdag.
- Noen bedrifter i teknoparken måtte kaste inn håndkleet og redusere deler av bemanningen etter nedgangen innen olje- og gassleverandørindustrien. Ble Norbit berørt av oljeprisfallet?
- Ja, vi måtte nedbemanne fra 70 til 45 ansatte på fabrikken i Selbu for en tid tilbake. Omsetningen i fabrikken ble nesten halvert over natta. Heldigvis har vi tatt det igjen, og vel så det, på de andre forretningsområdene våre.
700 millioner i 2021
Ett av delmålene som fremgår av forretningsplanen er at selskapet skal passere 700 millioner kroner i omsetning i 2021. En mer overordnet visjon er å løfte Norbit Group til et signifikant varemerke – minimum i et nordisk perspektiv – innen høyteknologi.
- Hva er inspirasjonskildene deres?
- Nokia og Eriksson har helt klart vært store inspirasjonskilder. Vi er også veldig inspirert av Saab-konsernet og Kongsberg Gruppen. Vi studerer skøyteteknikken til Kongsberg veldig nøye, for å si det sånn. Weisethaunet smiler når han drar linjene til det suksessrike industrikonglomeratet som også er en viktig kunde for Norbit.
- For å oppsummere: Norbit Group blir på Lade, og dere gjør det godt. Men hvor går veien videre for selskapet?
Weisethaunet legger ikke skjul på at ambisjonene er skyhøye.
- Vi opplever ikke at vi er i mål, men at vi står på startstreken til noe som kan bli betydelig større.
Testing sentralt. Laben er i sentrum av lokalene og kontorene og støttefunksjoner i ytterkant. Det er mest praktisk slik, samtidig signaliserer det at utvikling og testing er helt sentralt i Norbit, sier Norbit-direktøren.