- Ikke vær passiv og vent – ta verktøyene for kunstig intelligens i bruk.
Det sier Camilla Hager og Mats Muri Løberg i tekstbyrået HvabeHager til Midtpunkt. De har travle dager med å kurse folk i å bruke kunstig intelligens(KI)-verktøy som ChatGPT på arbeidsplassen. Bud én er å lære seg å utforme gode prompter – det vil si kommandoer som man mater språkmodeller som ChatGPT med.
Kreativ og effektiv
Denne høsten setter byrået i Innherredsveien opp fire ulike kurs der du lærer å bruke de nye KI-verktøyene til å effektivisere interne arbeidsprosesser og sette fart på kreativitet og utforming av selgende budskap. Midtpunkts utsendte inviterte seg selv på en kaffeprat i håp om å få dele den mest oppdaterte faglige innsikten fra Hager og Løberg med våre lesere.
- Spørsmålet er ikke om du bør bruke kunstig intelligens for å hjelpe deg med tekstarbeidet. Spørsmålet er heller hvordan du gjør det, forteller Hager. Byrålederen opplever stor pågang for tiden fra kunder som vil lære seg å komme i gang med, og ikke minst mestre ChatGPT.
- Dere lover i innsalget til kursene deres at man blir dobbelt så effektiv på halvparten av tiden. Hvordan?
- Noe av det vanskeligste i skriving er å komme i gang, og det gjør også at man ofte unngår det og heller finner på alt mulig annet enn å gyve løs på det blanke arket. ChatGPT kan senke terskelen og hjelpe deg med et sted å starte, gi deg et førsteutkast, forklarer Hager.
- Hvilke bruksområder ved ChatGPT tenker dere er mest verdifull for næringslivet?
- Det er et nyttig verktøy for å effektivisere arbeidet, strukturere, oppsummere. Skrive førsteutkastet, som nevnt. Sparke i gang kreative prosesser. Få trygghet på at man er på riktig spor om man får svar som er inne på noe man allerede har tenkt på. Man kan bruke disse verktøyene på så mange måter, og riktig brukt er de definitivt tidsbesparende, sier Hager og Løberg.
Tydelig stemme
Tekstekspertene i HvabeHager er nøye på at de ikke lar ChatGPT skrive tekster for kunder, men bruker den gjerne til brainstorming for å komme i gang.
- Robotgenererte tekster kan bli personlighetsløse, eller det vi kaller «ChatGPT-ete». Derfor skriver vi tekstene selv, og kvalitetssikrer til slutt i det vi kaller «kompissjekk», som er mer omfattende enn ren korrekturlesing. ChatGPT gjør at vi kan fokusere mer på struktur, språk og innhold på et overordnet nivå. Noe av det viktigste vi gjør for kundene er å tilpasse tekstene for den enkelte kunde og deres målgrupper. Vi tror det vil være et sterkt konkurransefortrinn at det er de merkevarene som skiller seg ut med en tydelig og definert stemme som vil bli hørt, sier Hager.
- Hva er deres aller beste råd for virksomheter som vurderer å bruke KI-verktøy i eksternkommunikasjon fremover?
- Ikke sitt passiv og vent, men ta verktøyene for kunstig intelligens i bruk. Og uansett hva slags bedrift du jobber i er det viktig å inkludere alle i organisasjonen på dette området, mener Løberg.
HvabeHagers 4 KI-tips
1. Bruk gjerne ChatGPT som sparringspartner og lagspiller – men gjør skrivejobben og kvalitetssikringen selv.
2. Hei på ny teknologi – men vær kritisk og kravstor.
3. Hold sensitive og forretningskritiske opplysninger (trygt plassert) på sidelinjen.
4. Ikke ligg på latsiden. Følg med i utviklingen, lær og evaluer.