Temu har blitt en total gamechanger for store deler av detaljhandelen i Norge.
- Temu kan i dag, i likhet med mange andre utenlandske nettbutikker, selge tollfritt til norske forbrukere inntil 3.000 kroner. Men Temu opererer i en helt annen klasse enn de andre. Alt tyder på at de kommer til å forsyne seg ytterligere av markedsandelene framover.
Det sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke (Handels- og Tjenestenæringenes Hovedorganisasjon).
- Ingen detaljhandelsaktør har noensinne vokst så mye på så kort tid, hverken globalt eller i Norge. Temu har på under ett år endret kjøpevanene til nordmenn på nett voldsomt, sier han til Midtpunkt.
Og det er ingen overdrivelse: 27 prosent av alle som bor i Midt-Norge handler på kinesiske Temu. Om det er på bekostning av, eller kommer i tillegg til vanlig lokal handel, er foreløpig vanskelig å beregne.
Kartlegger Temu-tap
Dersom du ikke har levd under en stein det siste året, så bør Temu være et veldig kjent navn. Den kinesiske netthandelsplattformen ble introdusert i Norge høsten 2023, og har fått et bunnsolid fotfeste i det norske markedet.
Hele 1,2 millioner nordmenn har handlet på Temu det siste året. Det er milevis foran andre utenlandske aktører innenfor samme kategorier.
Det er dermed god grunn til å anta at svært mange handlet julegavene fra Kina i desember.
I en undersøkelse utført av Virke nylig, svarte hele 27 prosent av de som bor i Midt-Norge at de har kjøpt varer fra Temu i løpet av det siste året.
- Det sier mye om hvor kjapt de har klart å etablere seg i regionen, forklarer Hammerstad.
- Dere jobber nå med å kartlegge hvor mye norske aktører taper i kroner og øre til Temu?
- Ja. Samtidig er ikke prisene på Temu og prisene i norske butikker sammenlignbare, så man kan anta at tapte inntekter for detaljnæringene er større enn hva som vil fremkomme i kartleggingen, sier han til Midtpunkt.
Aggressive reklamestrategier
Temu utfordrer norske aktører på tvers av bransjer. I undersøkelsen til Virke sier 41 prosent av de som har handlet på Temu, at de har kjøpt klær på nettstedet.
- Videre svarer 27 prosent samlebetegnelsen "annet", 25 prosent kjøkkenartikler, 22 prosent leker og 19 prosent har kjøpt tekstiler eller interiør, forteller Hammerstad.
Pris er ikke overraskende en av de viktigste årsakene til Temus eksplosive vekst her til lands. Effektivitet gjennom hele den korte kjeden – Temu leverer tollfritt direkte fra produsent til kunde – presser kostnadene kraftig ned.
Temu har imidlertid fått kritikk når det gjelder kvaliteten på det de selger, miljøvennlighet og arbeidsforholdene i fabrikkene.
- Det er ikke lett å finne ut om varene er lovlige i Europa, og på hvilke fabrikker og under hvilke arbeidsforhold de er produsert, sier Hammerstad.
- Men Temu har vært utrolig dyktige på sosiale medier?
- Helt klart. Pris og den aggressive reklamestrategien gjør at Temu nærmest er umulig å ikke legge merke til for de fleste på nett, understreker han.
- En strategi som ikke er helt uproblematisk?
- Nei. Forbrukermyndighetene i 17 EU-land har anklaget Temu for brudd på den europeiske forordningen for digitale tjenester (DSA), særlig markedsføring rettet mot barn og unge, legger han til.
Voksne kvinner på topp
Så hvem er den typiske Temu-kunden i Norge? I undersøkelsen til Virke fremkommer det at det er flest kvinner som har kjøpt varer fra Temu det siste året. Aldersmessig er det flest i gruppen 40-49 år.
- Temu er i størst grad benyttet av forbrukere med årsinntekt opp til 600.000 kroner, hvilket sammenfaller godt med konseptet lavpris. Samtidig benyttes den også i stor grad av de med høyere inntekt, hvilket indikerer at det brede utvalget av kategorier appellerer til mange, avslutter Hammerstad.
Bekymret fagrådsleder
- Jeg synes det er en alarmerende utvikling. Jeg skjønner helt enkelt ikke tankerekken til politikerne våre. Det er store tollfritak på varer som må fraktes fra fabrikker på den andre siden av kloden, samtidig kveles mange næringsdrivende i Trondheim av lokal, grønn symbolpolitikk. Ikke akkurat miljøvennlig, for å si det mildt. Helhetstenkingen er skremmende fraværende.
Det sier Tine Aagaard, leder for Fagråd Handel i Næringsforeningen.
- Og store deler av det folk kjøper fra Temu er slett ikke kvalitetsvarer. Det er veldig mye bruk-og-kast. Både miljøet og detaljhandelen i Trondheim taper, sier hun og fortsetter:
- En annen ting er at Temu fyller opp flyene fra Kina før seriøse aktører som produserer varer og betaler langt mer i frakt, får plass på flyene, sier hun til Midtpunkt.
Aagaard er også daglig leder i veske- og reiseutstyrsbutikkene Bag og Aagaard som har til sammen seks fysiske butikker i Trondheim. Hun mener Temu drar store fordeler av tollfri import til Norge.
- Det er urettferdig og direkte konkurransevridende. Jeg mener politikerne gjør altfor lite for å stoppe dette, fastslår hun.
Skjev ordning
Administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland, kom nylig med en kraftig oppfordring til regjeringen om å fjerne tollfritaket i den såkalte VOEC-ordningen. Ordningen gjør at utenlandske nettbutikker kan selge tollfritt til norske forbrukere inntil 3.000 kroner, mens norske kleskjeder må betale 11 prosent tekstiltoll på det de importerer. 41 prosent av alt Temu selger til norske kunder er i kategorien klær/tekstiler.
- Du er enig i Apelands oppfordring?
- Det er jeg, sier Aagaard, og påpeker at hun som fagrådsleder for handel hører jevnlig fra aktører i Trondheim som er bekymret for utviklingen og tapte inntekter.
- Enkelte bransjer er selvsagt mer utsatt enn andre, men det er en trend jeg misliker sterkt. Konkurranse er bra, men den må være rettferdig, avslutter hun.
Utfordrende for mange
Fra fjerde etasje har senterleder Cathrine Oestreich i Byhaven god utsikt over butikkene og de handlende som beveger seg mellom etasjene i atriumet.
- Vi har 32 leietagere i Byhaven per i dag. Jeg tror de opplever konkurransen fra Temu veldig forskjellig. Noen merker den godt, andre føler den mindre. Men det er ingen tvil om at det er en utfordring å drive fysisk detaljhandel med ansatte og husleier når man skal konkurrere med en ekstrem lavprisaktør fra Kina, sier Oestreich.
- Men handler alt bare om pris?
- Nei. Kvalitet er avgjørende viktig for svært mange kunder. Jeg har inntrykk av at mye – ikke alt – men mye som selges på Temu er bruk-og-kast varer. Ting som ikke er ment å vare lenge.
- Tilgjengelighet er også et stikkord?
- Absolutt. Temu har jo "alt" bare noen tastetrykk på mobilen unna. Det er utrolig lettvint, og kanskje litt avhengighetsskapende også. Når det er sagt så står kvalitet og den fysiske handleopplevelsen fremdeles sterkt, påpeker Oestreich.
Oppleves forskjellig
Inne på Kleins i andre etasje har Midtpunkt fått fatt i Kjersti Fremstad. Hun er daglig leder for den tradisjonsrike klesforretningens filial i Byhaven.
- Jeg møtte nylig en venninne som hadde kjøpt seg en ny skjorte. Den var fin, sa jeg. 99 kroner fra Temu, svarte hun, forteller Fremstad og ler godt før hun fortsetter:
- Kleins er ikke en aktør i Trondheim som merker særlig mye til at Temu har inntatt Norge. Ikke ennå i hvert fall. Det har nok mye med kvalitetsprofilen vår å gjøre. For andre fortoner det seg sikkert annerledes, sier hun til Midtpunkt.
- Kan det endre seg?
- Vanskelig å spå. Kanskje. Per i dag har Kleins og Temu temmelig ulike tilnærminger og kundegrupper, fastslår Kjersti Fremstad.
TEKST OG FOTO: Jan-Are Hansen