LinkedIn er beskrevet som verdens største profesjonelle nettverk på Internett - men hvorfor og hvordan skal vi bruke plattformen?
På verdensbasis har LinkedIn over 900 millioner brukere i 200 land og regioner. Ifølge Ipsos SOME Tracker hadde mer enn 1 million nordmenn profil på LinkedIn i siste kvartal av 2022. Menn i aldersgruppen 50+ er høyest representert blant brukerne med 46 prosent «markedsandel» i Norge, deriblant svært mange toppledere.
God struktur og planlegging
Nettopp ledelse er tema som både Atle Vårvik og Nina Arnesen skriver om på LinkedIn, med en stadig økende tilhengerskare.
For snart ett år siden bestemte tidligere skøyteløper og MOT-grunnlegger Atle Vårvik seg for å satse målbevisst på LinkedIn. Han startet organisasjonen MOT i 1994, som jobber med å forebygge sosiale samfunnsproblemer gjennom å styrke ungdoms robusthet og inkluderende skolekulturer. Nå har han overlatt organisasjonen til andre, men ønsker fortsatt å formidle verdier og motets kraft. På 11 måneder har han gjennom sine 270 innlegg på LinkedIn passert 7,8 millioner lesere og visninger. Han har lagt ned en betydelig innsats, men den har båret frukter. De siste 12 månedene har Vårvik skrevet 300 innlegg som totalt har fått hele 8 millioner visninger!
- Gjennom mange år har jeg opparbeidet meg mye erfaring og kunnskap jeg håper kan være til glede for andre. Via LinkedIn opplever jeg stor interesse for det jeg skriver om verdier, bedriftskultur og ledelse, og jeg får mange tilbakemeldinger. Mange kontakter meg direkte, og spesielt ledere. Jeg er opptatt av å nå ut til folk. Det gir meg en stor glede å bidra til andre, sier Vårvik til Midtpunkt.
Når det gjelder innholdet som publiseres er ingenting tilfeldig. Den tidligere toppidrettsutøveren har lagt opp LinkedIn-planen som et treningsprogram.
- Jeg har en veldig sterk struktur på innholdet mitt, og planlegger 95 prosent. Jeg har en plan og holder meg til den, så justerer jeg meg etter dagsaktuelle temaer og det som skjer i samfunnet – men hovedtemaene jeg skriver om er ledelse og kulturbygging. Da jeg først bestemte meg for å satse, fordypet jeg meg i alt jeg kom over om LinkedIn; innhold, lengde på innlegg, algoritmer, alt mulig. Jeg gikk på kurs hos Norges store LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes, og har i ettertid fått tilbakemelding fra Fornes der han takker meg for å ha beriket plattformen. Det setter jeg stor pris på, spesielt siden LinkedIn er det eneste sosiale mediet jeg er på. Til syvende og sist handler det om å gjøre det på sin egen måte, hvis ikke blir man fort en kopi av andre. Som idrettsutøver vet du at det er mengden trening som teller, ikke den ene økta som er steinbra. Det samme gjelder på LinkedIn, du må ha kontinuitet på det du gjør, og gjøre det ordentlig, oppsummerer Vårvik.
Bitt av basillen
Nina Arnesen jobber som leder for kundeservice og kundedialog i NTE, og har gjennom aktiv profilering og tilstedeværelse på LinkedIn etablert seg solid på plattformen. De første tre månedene passerte hun 100.000 lesere av innleggene hun publiserte.
- Jeg var jo en av dem som har hatt en profil i mange år uten å ha brukt den noe særlig, og egentlig aldri forstått hva plattformen handler om. Så fikk jeg en leder som oppfordret til å bruke LinkedIn mer aktivt, og da begynte jeg å tilegne meg mer kunnskap. Jeg deltok på et frokostmøte der LinkedIn var tema, og så mulighetene. Da jeg begynte å bruke plattformen mer aktivt tok det av, sier hun.
For Nina skriver om både egen erfaring og kompetanse, men er også en stolt ambassadør for sin arbeidsgiver.
- Jeg skriver generelt mye om ledelse og relasjonskompetanse, samtidig som jeg kan vinkle det ut mot kundeservice. Å være aktiv på LinkedIn er en fin måte å vise fram både egen kompetanse og bedriften man representerer. Dessuten er det smart å gjøre i en jobb du trives i og er stolt av.
Gode ambassadører
Nina er også opptatt av å trekke frem fagkompetansen til sine kollegaer, noe som har mange positive effekter.
- Vi har en bred og stor kompetanse i bedriften. Gjennom LinkedIn får vi vist fram dette, og kan tiltrekke oss nye kunder som vi kanskje ikke treffer på andre måter. I tillegg knytter jeg kontakter som jeg kanskje ikke ville truffet på andre arenaer, som er opptatt av det samme som meg, og vi kan dele kunnskap og kompetanse. På den måten utvikler jeg også meg selv og eget fagområde.
På tross av alle disse positive konsekvensene av mer aktiv bruk av LinkedIn, er det likevel mange som er usikre og sitter rolig i båten. Ifølge Nina er det bare 4 prosent av profilene som bruker plattformen aktivt.
- Du må først finne ut hvor mye tid du ønsker å legge i det, men for min del ble jeg bitt av basillen når jeg først kom i gang. Når du legger ut innlegg kan det nå ut til veldig mange, men det dårligste innlegget du skriver er det du aldri poster. Lag en god plan på det du har lyst til å skrive om rent faglig, og finn bilder. Private kontoer skaper mye mer engasjement enn bedriftskontoer, og det er mange flere som leser innleggene. For NTE som arbeidsplass har det stor verdi, ettersom vi må være tilgjengelige der folk er. Mange søker opp arbeidsplassen på LinkedIn og sjekker hvem som jobber der, og nye talenter tiltrekkes gjerne av steder der de ser ansatte er gode ambassadører, avslutter Nina.
Denne og flere saker om kommunikasjon kan du lese i siste nummer av NiTs næringslivsmagasin Midtpunkt.