• Frithjof Riis, administrerende direktør og eneaksjonær i familiekonsernet Andreas L. Riis (ALR), har grep om markedet for glass i Norge. Tekst og foto: Jan-Are Hansen Frithjof Riis, administrerende direktør og eneaksjonær i familiekonsernet Andreas L. Riis (ALR), har grep om markedet for glass i Norge. Tekst og foto: Jan-Are Hansen

Glassklar markedsleder

I 2016 omsatte glasskonsernet for over en halv milliard kroner. Mye har skjedd siden glassmester Andreas L. Riis åpnet dørene i Thomas Angells gate for 145 år siden.

 

- Riis Glass er et særdeles innarbeidet navn med lange tradisjoner og en veldig sterk posisjon i det norske markedet. Men vi skal være forsiktig med å bli for nostalgiske.

Stemmen fra Ferstad
Administrerende direktør og eneaksjonær i familiekonsernet Anders L. Riis (ALR), Frithjof Riis, smiler i stolen på tunet på Ferstad gård. Det var faren hans som kjøpte den ærverdige gården på Munkvoll i 1966. Siden den gang har husene gjennomgått betydelige oppgraderinger.
- Da faren min tok over var deler av bygningsmassen her i temmelig dårlig forfatning. For oss har det vært avgjørende å holde i hevd de opprinnelige kvalitetene. I dag framstår gården som et sted som ivaretar det aller beste av både fortid og nåtid med kunstgalleri og store selskapslokaler, forklarer Riis.
På den andre siden av tunet øver et lite kor til et bryllup som skal feires i det nyeste bygget på tomta , Brenneriet.
- Det stod ferdig for et drøyt år siden, og er bygd over gropa til et gammelt brenneri som var her før. Bygget snakker formmessig samme språk som de øvrige byggene på stedet, men materialvalget er moderne med utstrakt bruk av glass.
- Ferstad er et levende sted i 2017?
- Absolutt. Det er stor aktivitet her både hverdag og helg, sier han til Midtpunkt.

Sterk merkevare
Staselige gårder til side – det er tross alt glass det handler om. Konsernet omsatte for 504 millioner kroner på landsbasis i 2016. Omlag 70 prosent av omsetningen kommer nå fra bilglass der de er nasjonal markedsleder både som verkstedkjede og grossist.
Den resterende omsetningen genereres gjennom satsing på bygningsglass, samt bygg- og eiendomsutvikling. En relativ ny avdeling i konsernet er Riis Dør og Vindu, som leverer vinduer og dører direkte til forbrukerkunder og det profesjonelle markedet.
- Det har skjedd mye siden oldefaren min Andreas L. Riis, etablerte seg som glassmester i Trondheim i 1872.
- En god stund før markedet for bilglass tok skikkelig av?
Riis flirer godt.
- Det kan du godt si. Men faktisk så har jeg fremdeles en gammel kvittering fra 1916 som spesifiserer skifte av frontrute på en T-Ford. Det må ha vært farfar som tok vare på den, forteller han.

Samling i bunn
Under farens ledelse vokste bedriften jevnt og trutt gjennom 1950-, 60- og 70-tallet. Riis ble en dominerende glassentreprenør fra Midt-Norge og nordover. Selskapet etablerte etter hvert flere fabrikker med produksjon av isolerglass, herdet glass og bilglass.
- Faren min døde brått i en ulykke i 1984. Han var en identitetsbygger og idéskaper for bedriften gjennom 30 år. Det må være lov å si at det ble et vakuum etter ham, legger Riis til.
Så ebbet jappetiden ut med finanskrise på slutten av 80-tallet. Bunnen falt helt ut av markedet.
- Det var kritiske og tøffe år. Vi var økonomisk presset, og valgte i likhet med flere andre i samme bransje å selge ut deler av virksomheten til utenlandske aktører og glassprodusenter. Forretningsmodellen var rett og slett ikke liv laga lenger.
- Var kroken på døra en reell mulighet?
- Det er kanskje å dra det litt langt, men vi måtte ta en skikkelig samling i bunn for å snu virksomheten mot vekstområder der vi kunne konkurrere, forklarer Riis, som ved inngangen til 90-tallet ble spurt av sin mor om å komme inn i bedriftens styrer og arbeidsutvalg.

Ny retning
- Fra 1980-tallet var vi en regional aktør på bilglass, men forretningsstrategien ble etter hvert å satse nasjonalt. Da snakker jeg om alt fra salg og grossistvirksomhet til rent glassfaglige tjenester. Vi bestemte oss for at det var i denne retningen vi måtte trekke, beretter næringslivslederen.
Og det er definitivt en beslutning som har båret frukter. 70 prosent av konsernomsetningen kommer nå fra Riis Bilglass – en nisje der bedriften har bygd opp en posisjon som nasjonal markedsleder.
- Jeg mener vi har gjort mye riktig de siste 15-20 årene. Det begynte med endel oppkjøp av virksomheter på Øst- og Vestlandet gjennom 1990-tallet. På starten av år 2000 forstod jeg at vi måtte gjøre noen grep i struktureringen av bilglassmarkedet og likeledes organiseringen av vår egen virksomhet. Svaret var å etablere en landsdekkende kjede for bilglass. I 2003 så kjeden Riis Bilglass dagen lys, sier han til Midtpunkt.

Kjedevirksomhet
Kjeden har i dag omlag 115 tilknyttede avdelinger over hele landet som utfører alle tjenester innen bilglass på alt av transportmidler på hjul.
- Er det en franchise?
- Både ja og nei. Jeg vil heller kalle det en medlemskjede med fokus på lager, innkjøps- og markedsføringssamarbeid, forklarer han.
Bedriftseieren understreker samtidig at et av målene bak modellen er å skaffe seg så stort kundegrunnlag og markedsdekning som overhode mulig.
- Enkelte plasser har kanskje bare en bensinstasjon med et lite verksted. Dette er virksomheter vi også samarbeider med gjennom et nystartet partnerkonsept, så det totale antallet tilknyttede aktører ligger i overkant av 250 i dag. Vi skal være der kundene er, fastholder Frithjof Riis mens han retter seg opp i stolen. En kort smertegrimase kommer over ansiktet. Krykkene som er parkert ved siden av er ikke til pynt.
- Jeg gled på isen i slutten av februar og brakk lårbeinet rett av. Det siste halvåret har rullestol og krykker vært gjengs framkomstmiddel. Men det begynner å komme seg nå. Man må være på hugget uansett, smiler han.

Investorer på frierferd
Det ordinære resultat etter skatt for konsernet var i 2016 på pene 32,9 millioner kroner.
- En trygg resultatmargin som åpner for videre vekst?
- Absolutt. Det er ikke tid for hvileskjær nå. Samtidig merker vi at konkurransen er tøff. Det er mange aktører med store finansielle muskler som gjerne vil ta markedsandeler.
- Utenlandske?
- Ja. Det kanskje ikke mange vet, er at den største utfordreren vår er Hurtigruta Carglass. Et kjent og ganske norskklingende navn, men heleid av investeringsselskaper utenfor Norge. På grossistsiden er det Autovehr, som er eid av ett av verdens største konsern, Saint Gobain, som er hovedkonkurrent, sier Riis.
Han legger til at det slett ikke mangler på interessenter som ønsker å kjøpe seg opp i konsernet.
- Fristende å si ja?
- Nei, jeg vil ikke si det. Vi har alltid vært en sterk familiebedrift med base i Trondheim. Det er utfordrende, men vi har ingen planer om å flagge ut. Vi skal fortsette å bygge på det vi kan. For å være markedets ledende aktør må vi hele tiden være best, avslutter han.

 

FAKTA/Anders L. Riis (ALR)

  • Etablert 1872
  • I overkant av 250 tilknyttede aktører i 2017
  • Omsetning ALR konsern (intern omsetning mellom selskapene unntatt) 504 millioner kroner i 2016.
  • Omsetning Engros 245 millioner, Montasje/Riis Bilglass 298 millioner, Eiendomskonsern 49 millioner, Glass og Metall 39 millioner.
  • Ordinært resultat etter skatt ALR Konsern 32,9 millioner kroner