• Fra storhall til studio. Nor-Fishing ble avholdt på adskillig færre kvadratmeter enn normalt i 2020. Fra storhall til studio. Nor-Fishing ble avholdt på adskillig færre kvadratmeter enn normalt i 2020.
  • Nye lokaler. Kari Steinsbø og Kristian Digre i Nor-Fishing er straks klare for å overta nyoppussede kontorer i maritimt miljø i Pirsenteret. Nye lokaler. Kari Steinsbø og Kristian Digre i Nor-Fishing er straks klare for å overta nyoppussede kontorer i maritimt miljø i Pirsenteret.

Fremtiden er hybrid

Nor-Fishing var fulltegnet og klar til rekordinnrykk i sitt jubileumsår. Så traff koronaen.

Nor-Fishing 60 år

Av Kenneth Stoltz

 

Nor-Fishing var fulltegnet og klar til rekordinnrykk i sitt jubileumsår. Så traff koronaen. Grepene som ble tatt kan vise seg å gi fiskerimessen et konkurransemessig forsprang internasjonalt.

Det er stille og rolig på Pirsenteret helt nede i fjordkanten siste uka i september. Folkene som til vanlig myldrer i området sitter på hjemmekontor og møter kolleger og kunder på Teams og Zoom.

Eller, ikke alle. Her sitter Kari Steinsbø og Kristian Digre som har invitert Midtpunkt til en oppsummering av annerledesårets Nor-Fishing. Hvordan gikk det? Hva har de lært?

- Vi gikk i underskudd på vår digitale messe i år. Men vi investerte mye i utvikling og know-how. Vi kommer til å ha et helt annet produkt neste år, på Aqua Nor, og jeg er sikker på at vi vil tjene penger.

Oppsummeringen kommer fra daglig leder Kristian Digre i Stiftelsen Nor-Fishing, som i partallsår arrangerer den store fiskerimessen Nor-Fishing, og i oddetallsår havbruksmessen AquaNor – verdens største messe for akvakultur-teknologi.

Digital u-sving

Før koronakrisen traff var fiskerimessen fullbooket med drøyt 500 utstillere fordelt på 330 stands. Messeområdet i og rundt nye Trondheim Spektrum var tegnet opp og planlagt i minste detalj. Alt ble forandret den 12. mars. Da Regjeringen i april satte en grense på maksimalt 200 personer på samme arrangement frem til til 1. september, skjønte man at det ikke ville bli en fysisk messe i 2020.

- Vi bestemte oss for å kjøre Nor-Fishing som digital messe i styremøte 14. mai. Da hadde vi tre måneder på oss, forteller Steinsbø og Digre nøkternt.

Spørsmålene meldte seg raskt: Uten stands og de fysiske møteplassene – hva skulle man da fylle messa med? Og ville utstillere og besøkende bli med over på en digital løsning? Hvordan selge inn et produkt man ikke ante hvordan kom til å se ut?

- En risiko å ta?

- Ja. Men det som var viktigst nå i høst, var å gjennomføre for å beholde posisjonen som en internasjonalt ledende messe, slik at ikke andre tar vår plass, sier Digre.

Teknologisk læringskurve

Både Steinsbø og Digre har lang erfaring med store, komplekse arrangementer. Dette var likevel noe ganske nytt. En forutsetning i bunn var å bevare møteplassen som messa representerer.

- Folk måtte kunne møtes også på Nor-Fishing 2020, forklarer Digre.

- Hvordan fikk dere løst den utfordringen?

- Første bud var valg av teknologisk plattform. Vi sjekket ut mye fra UK og andre land, men tok ikke sjansen. Det ville være for sårbart når samfunnet og landegrensene stenger og åpner fra uke til uke. Vi landet til slutt på at en flerkameraproduksjon med livestream ville være riktig for oss. Valget falt på Tapin, som har vært en leverandør til konferansemarkedet i mange år.

Så langt det lot seg gjøre benyttet de lokale leverandører.

- Utstillingskatalogen bygde på den originale, men vi gikk for en mye større og bredere digital løsning, som Initio lagde for oss. Vi brukte lokale NEP på lys/lyd, og la dette inn i Tapin sin løsning. Gyro var produsent og prosjektleder, med bidrag fra Evento, forteller Digre. Ikke minst trakk man store veksler på kompetanse fra NTNU og SINTEF i det faglige programmet.

Det var tunge key note speakers og firmapresentasjoner. Forskningstorg og paneldebatter. Kunstneriske innslag av unge trønderske artister, promotering av Trøndelag som matdestinasjon og presentasjon av Trondheimsreklame. Ringreven Arne Hjeltnes sydde sammen innholdet som var pre-produsert, med det som ble sendt live. Alt med engelsk som konferansespråk. Der det var norsk ble det tekstet. Steinsbø skisserer en bratt, men spennende læringskurve i studio med daglig sending 10-15, og digitale minglepauser innimellom.

- Vi satte bevisst av mange pauser innimellom livestreamen, slik at folk kunne besøke utstillerne, og utstillere kunne kjøpe reklamespotter eller studiotid. Det var intense dager i studio, men vi sovnet uten pusteproblemer om kvelden, forsikrer Steinsbø smilende.

Varig endring

Så, hvordan endte Nor-Fishing 2020 Digital – og hvor går veien videre? Digre mener de har lagt et godt grunnlag for fremtidige messer med årets erfaringer.

- Vi har ikke sett noen andre i vår bransje som har gjort det samme som oss. Mange avlyste sine messer i år. Hannover-messen, som med sitt fokus på teknologi er omtrent 10 ganger så stor som oss, gjorde også en digital versjon i år. Våre besøkstall er veldig gode i sammenligning med Hannover, og deltagerne var veldig fornøyde, sier Digre.

- Noe dere vil endre på til neste år?

- Absolutt, vi ser mange muligheter. Vi hadde for eksempel én livestream, men i fremtiden vil vi tilby parallellsesjoner, sidescener på andre språk enn engelsk. Vi ser at det er mulig å selge inn en rekke tilleggsprodukter og -tjenester i det digitale formatet. Det å kunne presentere seg i livestreamen er et potensielt hovedprodukt. Selv om samfunnet åpner igjen for større fysiske arrangementer, skal vi fortsette å bygge opp det digitale. Fremtidens messer blir hybride messer, fastslår Digre.

- Kan Nor-Fishing ta større markedsandeler takket være hybridformen?

- Ja, helt klart. Vi jobber med planer for fremtiden som vi tror vil sette en ny standard for messen. Det er ingen begrensninger på antall deltagere eller besøkende. Det å bruke teknologi i større grad vil sannsynligvis forandre den fysiske delen av messen, med mindre utstyr, maskiner, kraner og så videre. Et resultat av at man i framtiden kanskje har færre store installasjoner på de fysiske messene, gjør at vi får plass til flere utstillere. Det kan også bli billigere for de som deltar, tror Steinsbø og Digre.

Vekstpotensial

Gjennomføringen har ikke gått ubemerket hen.

- Vi opplever veldig stor interesse nasjonalt og internasjonalt for vår løsning, bekrefter Steinsbø, som lover en betydelig utviklet Aqua Nor-messe i 2021, uavhengig av koronasituasjonen.

- Hvordan er økonomien i dette?

- Normalt omsetter vi for 30 millioner kroner, med 3-4 millioner kroner i resultat. Vi fikk underskudd i år, men investerte mye i utvikling. Vi kommer til å ha et helt annet produkt neste år. Det var utfordrende å selge inn et konsept som vi ikke helt visste hvordan ville bli selv. Nå har vi imidlertid årets messe å vise til, slik at det blir lett å forklare hva en digital messe innebærer for neste års deltagere. Vi ser for oss at digitale tilbud kan bety 5 til 10 millioner kroner i ekstra inntekter i fremtiden, sier Digre.

- Hva ville konsekvensen ha vært om dere hadde avlyst årets Nor-Fishing?

- En avlysning ville vært svært uheldig. Om vi ikke hadde arrangert i år, ville det gått fire år mellom Nor-Fishing 2018 og 2022 – det er altfor lenge. Forrige messe var dessuten sterkt preget av utbyggingen av Spektrum, så det var viktig å ikke miste kontinuiteten nå, forklarer Steinsbø, og suppleres av sin kollega:

- Hadde vi ikke gått for å gjennomføre, ville vi ikke fått noe innsikt. Nå har vi derimot skaffet oss et forsprang på konkurrentene. Vi er early movers på digitale messer, konstaterer han.

- Hvordan ser dagene deres ut nå?

- Litt annerledes. Vi pleier vanligvis å jobbe mye med nedrigg, men nå var det bare å klappe igjen lokket på laptopen, så var årets messe ferdig, humrer Kari, og tilføyer at innsalget til Aqua Nor i 2021 for lengst er i gang og lover veldig bra.

 

Faktaboks

Nor-Fishing / Aqua Nor

- Internasjonale messer som arrangeres om hverandre i Trondheim Spektrum annethvert år

- Messene er møteplasser for fiskeri og havbruk, og synliggjør/selger norsk teknologi knyttet til bransjen

- Nærings- og fiskeridepartementet eier Nor-Fishing og havbruksmessen Aqua Nor

- Kristian Digre er daglig leder for administrasjonen

- Omsetter normalt for ca. 30 millioner kroner

- Måtte endre messekonseptet fullstendig da koronaen traff landet

 

Nor-Fishing 2020 Digital

- 222 utstillere fra 16 land

- 10.867 innloggede besøk fra 46 land (over 15.000 besøkende totalt)

- Hver besøkende tilbragte over 40 minutter på den digitale messen

- Hver 10. besøkende avtalte møte med utstiller

- 80 % besøkende fra Norge, 20 % fra utlandet

- 1.700 visninger av livestreamen som ble lagt som video on demand på nettsiden etter endt konferanse