To år har gått siden Jan Erik Steen solgte seg ut av Maja Eiendom. Nå er han mest skipper og museumsdirektør.
Historiene seiler sin egen sjø når Midtpunkt tar en kaffeprat med tidligere gründer og medeier i Maja-konsernet, Jan Erik Steen. Han har trådt inn i pensjonistenes rekker, men det betyr ikke et liv på latsiden. Steen meldte nylig inn Selbusjøen Båtcruise som ny medlemsbedrift i NiT, og han er ivrig på å fortelle om hva som skal skje når siste rest av is forsvinner fra sjøen.
- Offisiell åpningshelg er 28. og 29. mai. Da er Selbusjøens hvite svane, MS Jøvra, klar for å ta på nye passasjerer, sier Steen blidt.
Den opprinnelige levangsbyggen som har bodd 50 år i Trondheim omtaler Selbu som hjemme og leiligheten i Ila som «hytta».
Holder tradisjoner i hevd
Det var helt tilbake i 1871 at den første skyssbåten ble satt inn på Selbusjøen. Den 50 fot lange stålbåten «Telegraf» ble dratt med hest fra Trondheim. Det var ikke vei på noen av sidene av sjøen, så farkosten med plass til 75 var hovedferdselsåren som forbandt innbyggere og næringsvirksomhet rundt sjøen.
«Telegraf» sank ved Vikvarvet i 1915, men ble erstattet av den 10 fot større Kong Sverre, et kjært syn på sjøen fra 1917 til den brant ved Putten i 1950.
- Folk fra Selbu tok båten til Klæbu på lørdag, videre med buss inn til Trondheim, og tilbake igjen søndag kveld, forteller Steen.
Storhetstiden for rutefarten på Selbusjøen var nok i perioden 1935-1950, da om lag 8.000 passasjerer reiste med Kong Sverre på en sesong. Båten transporterte også en god del varer, og det hang en pram på slep som ofte tok krøtter om bord.
I 1954 kom en ny båt, Sverresholm. Da Dragsten fikk veiforbindelse i 1963 forsvant imidlertid statstilskuddet båten hadde mottatt som postrute, og det økonomiske fundamentet smuldret opp. Det ble slutten på Sverresholms fartstid på Selbusjøen. Det skulle gå tre tiår før MS Jøvra la ut på Sør-Trøndelags største innsjø.
Fra cruise til bakrus
Snart 50 år gamle MS Jøvra gikk opprinnelig som brann- og ambulansebåt i Hamburgområdet. Den ble kjøpt til Norge og gikk som charterbåt i Trondheim under navnet «Nidelven» i årene 1984 til 1991. Daværende eier så muligheter i annen charter. På langtur til Riga fylte han båten til ripa med smuglersprit. Med svimlende 15.840 liter sprit på glassflasker var båten rimelig tung i akterspeilet da politiet slo til etter tips under lossing på Linesøya senhøsten 1992.
«Nidelven» ble inndradd til statskassa og lå deretter i opplag til den ble kjøpt av to ildsjeler i 1994. De fikk med seg både Klæbu og Selbu kommune på eiersiden, og dermed fikk båten både ny havn og nytt navn.
Flere har senere vært inne på eiersiden uten helt å lykkes kommersielt inntil Jan Erik Steen tok over båten i 2006. Samme år åpnet han Norsk Radiomuseum i Selbu. Tanken var at det kunne være en god kombinasjon med båtcruise.
- Det er ikke mange steder i landet man har en tilsvarende attraksjon, sier han med henvisning til MS Jøvra.
Han kunne sagt det samme om sitt radio- og fjernsynsmuseum, som er unikt i europeisk sammenheng med 1.500 m2 utstilling fra radioen og fjernsynets barn- og ungdom som hovedfokus.
- Alle har et forhold til radio og tv, smiler entusiasten, som tar imot 10.000 besøkende årlig på gården Eggen Østre.
Bra salg
- Hva kan dere tilby til virksomheter som kan tenke seg en tur på Selbusjøen?
- Vi har flere muligheter. Rundtur på Selbusjøen med servering – vi har alle rettigheter om bord – og etterfølgende strandhogg og middag, og transport tilbake til for eksempel Trondheim. Man kan booke en guidet tur med historisk tema, i kombinasjon med andre attraksjoner langs Selbusjøen, som Camp Eggen, Norsk radio- og fjernsynsmuseum eller Granby Gård, som har en veldig interessant utvandringsutstilling. Selbu var jo den største utvandringskommunen i landet. Kommunen hadde 5.170 innbyggere i 1855, mens i dag er det 4.050. I perioden 1860 til 1920 utvandret hele 3.500 mennesker fra Selbu, forklarer Steen, som har kommet i guidemodus nå.
Markedskonsulent Marte Brattgjerd Langseth, til daglig psykologistudent på Dragvoll, men selbygg god som noen, forteller at det rauser på med bestillinger fra firma og foreninger, idrettslag og bryllupslag.
- Det er mange sommeravslutninger som er booket, så det er kun tre dager i juni som er ledige, sier Marte. En populær tur starter med buss til Klæbu, der man går om bord ved Teigen, nær bygdemuseet i Klæbu. På båtturen, som tar fra fem kvarter til to timer inn til Selbu, får man servering og sannsynligvis også en god historie servert av kaptein Steen rundt hvert nes, enten hovedpersonene er fintfolk som Kong Sverre, Thomas Angell og Fru Schøller – eller beboerne på for lengst fraflyttede husmannsplasser.
Åpent for alle
Det er også mulig for privatpersoner å løse billett på MS Jøvra. Den første åpne turen er 12. juni. I de beste sesongene har det lille cruiserederiet vært oppe i 80 turer årlig, og det er også målet nå.
- Vi ligger godt an, bekrefter Steen. Han blir neppe rik av cruisefarten, men synes det er viktig å beholde Selbusjøens hvite svane og vise frem alt området har å by på.
Historiene kommer på løpende bånd, helt til han får en telefon og selv må løpe.
- Jeg må komme meg utover til Værnes, fikk nettopp beskjed om at en container med 500 kilo TV-utstyr fra 30- og 40-tallet har kommet fra USA!