Svekket næringslivsdekning i Midt-Norge.
For ett år siden skrev Midtpunkt om mediene som dekker næringslivet i Midt-Norge. Flere annonserte at de ville styrke satsingen på næringslivsstoff. Dette var gode nyheter, for næringslivsjournalistikken synliggjør verdiskapingen i samfunnet og ikke minst dens forutsetninger.
Fra fire til null journalister
Dessverre gikk det ikke helt slik. Blant flere medier lokalt som har redusert ressursbruken er Dagens Næringsliv.
DNs SKUP-prisvinnende og svært aktive journalist i Midt-Norge gjennom de siste sju årene, Stig Tore Laugen, skiftet beite i mars i år, da han tiltrådte stillingen som informasjonssjef i BN Bank. Per i dag er han ikke erstattet i avisen.
- Vi vurderer det, er sjefredaktør Amund Djuves korte kommentar.
- Hvilke planer har Dagens Næringsliv for dekningen av næringslivet i Midt-Norge fremover?
- Det avhenger av hva vi konkluderer med i spørsmålet over.
- For knappe 10 år siden var Dagens Næringsliv representert med 4 journalister og 4-5 personer på markedssiden i Trondheim. Hva er årsaken til at alle disse nå er borte?
- Journalistene har sagt opp sine stillinger. De ansatte på markedssiden var telefonselgere av abonnement. Vi har de siste årene kuttet kraftig ned på denne type aktiviteter fordi vi får bedre effekt ved å benytte andre salgskanaler og metoder, avslutter Djuve.
Selv håper Stig Tore Laugen at det ikke drøyer lenge før avisen fyller hullet etter ham.
- Jeg har hatt sju veldig spennende år som Dagens Næringslivs journalist i Midt-Norge, og det var ikke med lett hjerte jeg forlot jobben. Jeg fikk imidlertid et jobbtilbud fra BN Bank som jeg følte jeg ikke kunne si nei til. BN Bank er en spennende bank med store vekstambisjoner og et kundekonsept som jeg har stor sans for. Samtidig håper jeg veldig at Dagens Næringsliv vil ansette en ny journalist etter meg. Det tror jeg utvilsomt vil gagne både avisa og regionen.
Tap for Trøndelag – og for DN
Det er mange spennende bedrifter og mye nyskaping som har arnested i teknologihovedstaden – og mange historier som kunne vært fortalt. Men kanskje er hverken formuene, konkursene eller næringslivskjendisene i den relativt kapitalsvake Trondheimsregionen store nok for DN?
Torgeir Anda var journalist i Dagens Næringsliv fra 1986 til 2008. Med unntak av fire år som avisens korrespondent i Brussel var han å finne på kontoret i Trondheim. Han mener at en viktig grunn til DNs suksess var at det var en riksavis med mange journalister over hele landet, og med mange medarbeidere også i utlandet.
På det meste var det fire medarbeidere i Trondheim, og i perioder også fire medarbeidere i Bergen. Nå har DN ingen journalister hverken i Bergen eller Trondheim – og ingen journalister mellom Tromsø og Stavanger.
- De siste femten årene har vi sett en klar sentralisering i alle riksmediene, også i Dagens Næringsliv. Det er selvfølgelig et stort tap for Trøndelag, men det er et enda større tap for Dagens Næringsliv og andre medier som ikke er sterkt representert. Mye av verdiskapingen i Norge skjer jo langs kysten. Det merkes at Dagens Næringsliv går glipp av nyheter innenfor de viktigste næringene som oppdrett, fiskeri, oljeserviceindustrien, verftsindustrien og kraftkrevende industri. Det er dette som er bærebjelkene i norsk næringsliv, sier Anda.
- Fortsatt best
Anda presiserer at til tross for at Dagens Næringsliv er klart svekket som riksavis, er den fortsatt landets beste avis, etter hans syn.
Torgeir Anda oppfordrer næringsliv og forskning i regionen til å bli mye flinkere til å fortelle gode historier om det de oppnår, ikke minst gjelder dette teknologibedriftene.
- Det er også nødvendig å få kjendiser, i tillegg til Odd Reitan, som riksavisene bare må følge. Flere må tørre å stikke hodet fram og tåle god og kritisk journalistikk, er Torgeir Andas råd.