Det ligger hardt arbeid bak hvert eneste skip som setter kursen for Trondheimsleia. Vel 100.000 cruiseturister tilbringer gjennomsnittlig en halv dag hver på land – og legger igjen 88 millioner kroner.
-Cruise er et voksende marked. I 2016 hadde Norge en markedsandel på 2,7 prosent av det globale cruisemarkedet. På landbasert turisme hadde Norge i 2016 til sammenligning 0,5 prosent av markedet på verdensbasis.
Det opplyser Maria Kühnl, byens cruisekoordinator med stålkontroll på statistikk og utviklingen av cruisetrafikken nasjonalt og internasjonalt.
Velkomstkomité
I fjor var det 1.809 anløp i Norge med totalt 2.702.683 passasjerer. I 2017 forventes en økning til 1.887 anløp, og det forventes at antallet passasjerer øker til over tre millioner, ifølge Cruise Norway.
De typiske turistene er par som har passert 55 år. Ofte snakker de tysk eller britisk, og de ønsker å oppleve så mye som mulig i timene mellom 08 og 17 når de går i land i Trondheim.
På kaikanten blir passasjerene mottatt av egne verter i bunad som deler ut gratis kart laget spesielt for dem. Det vanker også en munnfull Nidarsjokolade, og lokale musikere spiller opp ved mange av anløpene. På kaia står det dessuten en paviljong med brosjyrer, informasjon, gjestebok og kommentarboks for cruisegjester.
Trondheim på 11. plass
De siste ti årene har veksten i cruisetrafikken til Norge vært høy. Noen av årsakene ligger i at Norge oppleves som et trygt land og reise til, og valutamessig har Norge blitt gunstig for utlendinger. Veksten forventes å fortsette de kommende årene. Det er Bergen som troner øverst på besøkslisten med 296 anløp og 490.546 passasjerer i 2016. Trondheim befinner seg på en ellevteplass av 39 havner nasjonalt, med 58 anløp og vel 100.000 cruisegjester.
I juni og juli er det anløp nesten hver dag. En sterk trend er at sesongen har begynt å strekke seg i begge retninger, slik at det blir mer og mer populært å reise på cruise til Norge i vinterhalvåret.
- Potensialet for å bli en helårs cruisedestinasjon er stort, sier Kühnl.
Hun forteller at Norge kan forvente å få besøk av flere store skip med rundt 3.000 passasjerer om bord. Dette viser at cruise som reiseform er populært og markedet satser på denne form for turisme, samt at Norge er et satsingsområde for cruiserederiene.
Ringvirkninger for regionen
Det er mange som kan tjene godt på cruiseturismen som øker i omfang, enten det er tilbydere av transport, attraksjoner, guiding eller enkeltbutikker. Ved en såkalt snuoperasjon tjener også flyplass og hoteller penger. Snuoperasjoner bidrar i tillegg til økt sysselsetting fordi man trenger servicepersonell under avviklingen. Dette gir større ringvirkninger til regionen enn et vanlig anløp.
- En snuoperasjon vil si at et skip tømmes for passasjerer i havna og nye passasjer kommer for å begynne sitt cruise. Trondheim har hatt snuoperasjoner med Pullmantur siden 2010 hvor alt skjer på én dag. Det vil si at mellom seks og elleve fly lander og flyr fra Værnes med spanske turister som da fraktes både til Trondheim og tilbake hjem. Det trenges omtrent 60 busser for å frakte folk fra flyplassen til båten, forklarer cruisekoordinatoren.
En undersøkelse av SSB og Innovasjon Norge fra 2014 viser at cruiseturister legger igjen 860 kroner i hver havn. Dette er summen av utflukter og individuell shopping. Basert på dette tallet genererte cruiseturistene en omsetning på omtrent 88 millioner kroner i Trondheim og omegn i 2016, i rent forbruk. Dette er basert på målinger i regi av Trondheim Cruise Network Mid-Norway som tar utgangspunkt i at gjennomsnittlig 85 prosent ev passasjerene forlater båten i Trondheim de første to-tre timer etter ankomst.
Markedsføring vesentlig
Det er også Kühnl som ivaretar den daglige driften av dette nettverket, som har til oppgave å markedsføre destinasjonen på en god måte slik at flere cruiserederier velger Trondheim. Aktørene i nettverket er fra reiselivsbransjen, transportnæringen og en del turistattraksjoner.
- Nettverket står for markedsføringen av regionen via messer og konferanser, samt tett oppfølging på mail for å opprettholde et godt forhold til rederiene. Det er mange havner i verden og også veldig mange havner i Norge som er verdt å anløpe. For at Trondheim skal bli et av disse stedene som blir plukket ut av mange, må kontakten jevnlig opprettholdes, ellers vil man miste kunden til en annen norsk havn. For å markedsføre Trondheim trenger vi gode produkter som kan selges til rederiene. Oppgaven til nettverket er å samle slike produkter i en produktmanual og bistå aktørene i å lage interessante pakker til cruise, forklarer cruisekoordinatoren.
Cruiseskip gjør normalt en forflytning per natt mellom anløpshavner i Norge. En utfordring med lokasjonen til Trondheim kan da være at det er lang seilas inn Trondheimsfjorden, sier Kühnl. Fordelen til Trondheim i et logistikkperspektiv er til gjengjeld at byen ligger midt i landet, og beliggenheten er sentral for å etablere Trondheim som snuhavn.
- Markedsføring fra alle aktører og interessenter er derfor helt essensielt for å bygge opp Trondheim til å være en «must go to» havn, avslutter cruisekoordinator Maria Kühnl.
Fakta / Cruisetrafikken i Trondheim
2016:
2017 – forventet:
2018 – forventet: