• - Bærekraft handler også om å ta vare på menneskene våre. Vi har 2.700 ansatte i SalMar, hver og en skal ha det godt i arbeidshverdagen sin, sier bærekraftsansvarlig Mats Wærøe Langseth. (Foto: Salmar) - Bærekraft handler også om å ta vare på menneskene våre. Vi har 2.700 ansatte i SalMar, hver og en skal ha det godt i arbeidshverdagen sin, sier bærekraftsansvarlig Mats Wærøe Langseth. (Foto: Salmar)

- Bærekraft i alt vi gjør

SalMar har en ambisjon om å til enhver tid være verdens beste oppdrettsselskap, og må ha ambisiøse mål over hele linja. 

Mats Wærøe Langseth er bærekraftsansvarlig i selskapet med utspring fra Frøya som gründer Gustav Witzøe startet fra scratch i 1991. Med rundt 2.700 ansatte, et slaktevolum på 267.000 tonn laks og omsetning på 28,2 milliarder kroner i 2023 – og en børsverdi som nærmer seg 75 milliarder kroner – er konsernet en gigant i næringen. Med det følger både ansvar og muligheter til å påvirke næringen i en stadig mer bærekraftig retning.

Lavt klimaavtrykk

Driften til SalMar tangerer nesten samtlige av FNs 17 bærekraftsmål, noe som også synliggjøres i selskapets svært omfattende bærekraftsrapportering.

- I kortform: hvilke bærekraftprinsipper drives SalMar etter?

- Bærekraft er en integrert del av SalMars virksomhet. Ansvaret for bærekraft er forankret i toppledelsen og utøves gjennom hele linja. Resultatene våre skapes ikke på kontorplassene, men ute i drifta, så det er viktig at bærekraft er med oss i hverdagen. Vi kaller dette «Bærekraft i alt vi gjør», et postulat som har vært en styrepinne for oss i mange år, forteller Langseth.

Runar Sivertsen er SalMars strategidirektør og er klar på at laks vil være en sentral del av folks kosthold også i tiden framover.

- Fiskeoppdrett er en viktig del av fremtidens matproduksjon. Vi produserer sunn og god mat med et lavt klimaavtrykk, lavt ferskvannsforbruk og vi tar beslag på svært lite landareal. Det å produsere mat i havet er en nødvendighet for å fø fremtidens befolkning. Vekstpotensialet er stort, og teknologien er på plass for å ta oss videre ut i havet. Selv om over 70 prosent av jordas overflate er vann, skjer mindre enn 5 prosent av verdens matproduksjon i havet, proklamerer Sivertsen.

Påvirkningskraft og samarbeid

- Hvordan kan dere som et lokomotiv i havbruksnæringen bidra til styrket satsing på bærekraft i hele verdikjeden?

- Med SalMars størrelse får man også påvirkningskraft. Det ser vi resultatene av allerede. Vi bruker denne påvirkningskraften aktivt til å styre verdikjeden inn på sporet vi trenger for å nå våre bærekraftsmål. Vi har en flott leverandørkjede som er ivrige etter å bidra til bærekraftig utvikling av havbruksnæringen.

 

Les hele saken i siste nummer av Midtpunkt!