45.000 kroner. Det er butikkprisen på hver av de 100 gaming-PCene som står klare i kjelleren til Jotunheimen e-sport i Kjøpmannsgata.
- Det er litt smårot her i inngangspartiet og baren akkurat nå, men det er sånn det skal være. Det viktigste er at hele maskinparken står klar.
Tommy Pedersen, styreleder i Jotunheimen, tar en pust i bakken. Det er torsdag 19. august og en knapp halvtime til åpning klokken 15.
- Det er denne dagen vi har jobbet fram mot i nesten ett år.
- Er du spent?
Pedersen smiler.
- Ja, det er klart. Samtidig vet vi at dette er et unikt konsept som har vært etterspurt lenge i byen. Både av ihuga gamere og de som er litt mer tilfeldig opptatt av dataspill, fastslår han.
Lav terskel
Resultatet har blitt nesten 700 kvadratmeter fordelt over to etasjer der spilling, arrangement, turneringer og streamingproduksjon skal stå i sentrum. Bar, mingleområder og lounge er også en del av opplevelsen.
- Vi ønsker å bygge en lav terskel her. Være et sted der spillentusiaster og de som bare er nysgjerrige kan møtes, understreker Pedersen, som tilbyr mer enn 200 forskjellige spilltitler.
Konseptet har eksistert tidligere, men i langt mindre skala. Spacebar, bare et drøyt steinkast lenger opp i Kjøpmannsgata, var et lignende sted på starten av 2000-tallet inntil det la inn årene etter fem år.
- Det har skjedd enormt mye innen gamingkulturen siden den gang. E-sport er i dag noe som spenner vidt på tvers av alder, bakgrunn og kjønn, mener Pedersen.
En million i måneden
Det er medlemmene i e-sport teamet Midgard med base i Trondheim, som står bak satsingen og som eier majoriteten av aksjene i Jotunheimen e-sport AS.
En stor del av oppstartskapitalen ble hentet inn på begynneslen av 2021 gjennom en kampanje i Folkeinvest.
- Interessen var oppløftende stor. 296 personer tegnet seg aksjer til en verdi av fire millioner kroner, forklarer Pedersen.
Forretningsmodellen er tredelt: utleie av gaming-PCer på time eller avtalebasis, servering og sponsorater.
Jotunheimen har solide næringslivsaktører som blant annet SpareBank1 SMN, NTE og EC Dahls Eiendom i ryggen.
- Hvilke summer har dere budsjettert med det første året?
- Vi har som mål å omsette for om lag en million kroner i måneden. Det er et estimat, vi bryter tross alt helt ny grunn i Trondheim, sier Pedersen, som har 15 ansatte med seg i virksomheten.
Kaster gamle stereotypier
Dataspillindustrien omsetter i dag globalt for 12.000 milliarder kroner årlig, og har passert filmindustrien med god margin. Flere hundretalls millioner ser på e-sport jevnlig, og enda flere spiller dataspill selv på forskjellige medium. Og Norge ligger høyt oppe på lista.
Bildet av dataspilleren som en kvisete tenåring med dårlige sosiale antenner bak en PC i kjelleren til foreldrene sine, er langt på vei visket ut.
- Den stereotypiske gameren eksisterer egentlig ikke lenger?
- Nei. Det kan like gjerne være en voksen kvinne som en guttunge, sier han.
Jotunheimen e-sport ønsker å rette seg mot både privat og bedriftsmarkedet.
- Det er litt teambuilding i dette?
- Helt klart. Egne turninger i Counterstrike eller Fortnite for ansatte i en bedrift fikser vi lett, legger han til.
Monstermaskiner
En heftig Core i9-11900k prosessor med åtte kjerner. Spenstige 32GB DDR4 Ram. Og selve rosinen i PC-pølsa – et NVIDIA GeForce RTX 3090 grafikkort. Dette er spesifikasjoner som gjør selv drevne spillentusiaster våte i blikket.
For den uinnvidde høres dette kanskje ut som oppramsing av tilfeldige tall og bokstaver, men det beskriver noen av komponentene i de 100 PCene som Jotunheimen har investert i.
Dette er monstermaskiner som kjører de nyeste og aller mest ressurskrevende spillene lekende lett.
- Vi har de råeste PCene som finnes i markedet, avslutter Pedersen i samtale med Midtpunkt på en hektisk åpningsdag.
Tekst og foto: Jan-Are Hansen