• Nisjebutikk med kvalitetsvarer. Julie Aagaard er mellomste søster i trioen som utgjør femte generasjon i familiebedriften Aagaard. Virksomheten består av flere butikker, samt nettbutikk. I Dronningens gate 9 er det business- og reiseutstyr som dominerer vareutvalget. (foto: Haakon Wuttudal) Nisjebutikk med kvalitetsvarer. Julie Aagaard er mellomste søster i trioen som utgjør femte generasjon i familiebedriften Aagaard. Virksomheten består av flere butikker, samt nettbutikk. I Dronningens gate 9 er det business- og reiseutstyr som dominerer vareutvalget. (foto: Haakon Wuttudal)

Viktig å være tro til konseptet

Aagaard ble grunnlagt i 1876 av Aage Martin Aagaard, og nå er 5. generasjon Aagaard godt i gang, med de tre søstrene Tine, Julie og Ida i spissen.

I over 100 år lå salmakerverkstedet, og senere forretningen, i Prinsens gate. I 1989 flyttet virksomheten til den karakteristiske hjørnegården der Nordre gate og Dronningens gate møtes, og har siden vært spesialisert på business- og reiseutstyr. 

- Vi er tre unge søstre med masse energi som vil videreutvikle, sier Julie Aagaard.  

Mens hun viser oss rundt i butikken en solfylt aprildag, forklarer Julie at bedrifter som Aagaard kanskje består i en generasjon eller to, mens alt over tre generasjoner er bemerkelsesverdig. Derfor er det ikke rart at stolthetsfølelsen stikker dypt når hun forteller om familiebedriften som snart runder halvannet århundre.

Nisjebutikk og faghandel
Familien har siden 1986 hatt flere butikker, og i 2000 opprettet mor Eva og far Martin livsstilskonseptet B A G med butikk i Byhaven. I 2017 tok de familienavnet tilbake ved butikken i Dronningens gate 9. I motsetning til de andre B A G-butikkene selger ikke Aagaard tekstiler, smykker og sko. Selv om de også er store på hansker og votter, er Aagaard primært spesialisert på business- og reiseutstyr. De er blant annet eneste forhandler av merket Longchamp i Norge.

- Hit kommer de som vil ha god hjelp med valg av reiseutstyr, og de som for eksempel er på utkikk etter en jobbveske de har tenkt å ha i mange år framover.

Aagaard bidrar til å bevare nisjebutikkene i Midtbyen, og Julie beskriver beliggenheten som en flott bygård med hyggelige naboer.

Kvalitet i fokus

I tillegg til hardt arbeid mener Julie Aagaard at det er viktig å være tro til konseptet sitt for å lykkes. Hun ser lyst på framtiden for Aagaard siden folk aldri stopper å reise, samtidig med at fokus på bærekraft bare blir større og større.

- Vi er opptatt av gode kundeopplevelser og kvalitet i alle ledd, og har siden 1989 vært bærekraftig. Alt vi omsetter er veldig varige ting – vi selger jo kofferter som kunden har i 15 år, og har dessuten eget verksted på Lade som blant annet reparerer kofferter. Kall det gjerne dårlig business, men vi tror sterkt på å handle kvalitet fremfor kvantitet, sier Julie med et smil.